Modehuis Vilenzo in surseance

Modehuis Vilenzo heeft uitstel van betaling aangevraagd. Het bedrijf, dat al langer met problemen kampt, is er niet in geslaagd een herfinanciering rond te krijgen. Dat heeft Vilenzo vanmorgen bekendgemaakt.

Vilenzo liet in september nog weten te verwachten binnen afzienbare tijd overeenstemming te bereiken over de herfinanciering. Het bedrijf was hierover met drie partijen in gesprek. Nu dit niet is gelukt, is er volgens de directie onvoldoende perspectief op continuïteit, mede gezien de marktontwikkelingen en de tegenvallende bedrijfsresultaten.

Vilenzo verkeert al enige tijd in moeilijkheden. Vorig jaar leed het bedrijf een verlies van 23,3 miljoen euro, tegen een winst van 1,4 miljoen in 2002. Als reactie daarop kondigde het bedrijf een ingrijpende reorganisatie aan. Een verliesgevende fabriek in Madagascar werd gesloten en drie bedrijfsonderdelen werden verkocht. De kledingmerken Salty Dog en Björn Borg werden daarbij afgestoten.

Vilenzo rekende erop na het afstoten van deze onderdelen weer winstgevend te worden en zich in de toekomst te kunnen concentreren op de overgebleven bedrijfsonderdelen. Vilenzo voert onder meer de merken Van Gils, Jaguar, Frans Molenaar en Peter van Holland voor mannenmode en Cakewalk, Jottum, Bad Boys, Bad Girls en Jeep voor kinderkleding. Het onderdeel Vilenzo Womenswear produceert vooral huismerken voor confectieketens. Vilenzo verwachtte met name op het gebied van zijn merkkleding goed in staat te zijn om internationaal te groeien.

Bestuursvoorzitter B. Doornbos zegt in een reactie tegen het persbureau ANP dat er lange tijd uitzicht was op het rondkrijgen van de herfinanciering. ,,Tot dinsdag dachten we dat we eruit zouden komen met de banken.'' De marktomstandigheden bleken echter toch te onzeker en de resultaten van Vilenzo vielen tegen. ,,We hebben te maken met zware concurrentie. Daardoor vallen er opdrachten weg'', aldus Doornbos.

Vilenzo zet nu in op een doorstart. De afgelopen maanden hebben verschillende partijen interesse getoond, zei Vilenzo vanmorgen. Hiermee behoort het geheel of gedeeltelijk voortbestaan van de activiteiten en merken tot de mogelijkheden.

Vilenzo verwacht niet dat zijn kledingmerken uit de winkels zullen verdwijnen. ,,We gaan ervan uit dat de merken snel weer geleverd kunnen worden.'' Het is nog onduidelijk wat er met de in totaal 1.000 werknemers (van wie circa 500 in Nederland) gebeurt. Dat hangt volgens Doornbos af van een mogelijke doorstart.

Vilenzo behaalde vorig jaar 150 miljoen euro omzet. In 2002 bedroeg de omzet nog 171 miljoen euro. Het aandeel Vilenzo daalde vanmorgen met 82 procent tot 0,26 euro.