Krakercompetitie? Dát zoeken we op!

De tweede Nationale Krakercompetitie gaat morgen van start. Belangrijke tip van de maker van de digitale speur- tocht: geloof vooral niet alles wat je op internet tegenkomt.

Met één druk op de knop van hun toetsenbord zal morgenmiddag om kwart over vier voor duizenden Nederlandstalige internetters een periode van koortsachtige activiteit beginnen. Vanaf dat tijdstip kunnen zij de eerste serie vragen oproepen van de tweede Nationale Krakercompetitie, een zoekwedstrijd waaraan iedereen met toegang tot internet kan meedoen.

Na vier wekelijkse ronden, van 29 oktober tot en met 26 november, zal op 10 december om 16.00 uur worden uitgemaakt wie in 2004 het best kan zoeken op internet. Mochten er deelnemers met een gelijk aantal punten eindigen, dan volgt een barrage, waarbij degene die het snelst antwoord geeft op een speciale vraag tot winnaar wordt uitgeroepen.

Deze `digitale meesterspeurder' krijgt een weekend Boedapest aangeboden. Daarnaast zijn er de wekelijkse prijzen te winnen, zoals een mp3-speler of een jaarabonnement op de webeditie van NRC Handelsblad.

Maar daar offeren de meeste deelnemers hun nachtrust niet voor op, volgens een van de deelnemers die zijn ervaringen beschrijft op het forum van de krakercompetitiesite: ,,Nee, het is toch de wedstrijd zelf. Doorwaakte nachten. Urenlange frustraties. Eindeloos in kringetjes ronddraaien. Van ellende niet meer weten wat je nóu weer moet verzinnen. Je afvragen of je wel geestelijk gezond bent, om je met dergelijke triviale vragen bezig te houden. Razend worden als anderen op het forum laten weten dat ze de oplossing al wél hebben, en dat het héél simpel was.''

De krakercompetitie – afgeleid van het woord hersenkraker – is ooit begonnen als speels vervolg op internetcursussen voor bibliothecarissen in Overijssel. De formule, waarbij op uiteenlopende terreinen vragen werden gesteld die een inzicht in de mogelijkheden van internet vereisten en daarbij ook een beroep deden op creativiteit en inventiviteit, bleek een groot succes. De deelnemers toonden zich zeer enthousiast.

Voor de vereniging van openbare bibliotheken was dit de reden om een zoekwedstrijd voor het publiek te organiseren. Dit jaar wordt de competitie voor de tweede keer landelijk gehouden waarbij samenwerking is gezocht met de zoekmachine Google, Overheid.nl en NRC Handelsblad.

Marten Hofstede, informatiespecialist bij de Universiteit Leiden, is een van de vragenmakers. Vorig jaar zocht hij als deelnemer contact met de organisatoren van de krakercompetitie en voor hij het wist zat hij in de redactie.

Hofstede: ,,Ook het maken van de vragen is natuurlijk een sport. Elke vraag die binnen twee minuten kan worden opgelost betekent in feite een nederlaag voor de redactie. De uitdaging is om vragen te verzinnen die maar door één deelnemer kunnen worden beantwoord. Dat maakt de competitie ook spannender, want verleden jaar zijn veelbelovende deelnemers gestopt, nadat ze in een ronde een vraag fout hadden beantwoord en toen terecht inschatten dat ze geen kans meer maakten op de overwinning.

,,Dit jaar hopen en verwachten wij dat je best in een ronde een vraag kunt missen en dan toch nog kans maakt op de eindzege. Het is ook zeker niet zo dat je alle vragen met bijvoorbeeld een zoekmachine als Google kan oplossen. Google zoekt weliswaar in 4,2 miljard pagina's op internet en heeft net als veel andere zoekmachines 24 uur per dag uitgekiende programma's draaien die nieuwe internetpagina's van link tot link indexeren, maar het internet zelf groeit nóg veel harder. Bovendien is het meestal zo dat een database niet via een zoekmachine kan worden gevonden.

,,Om een eenvoudig voorbeeld te geven: met Google vind je natuurlijk bijvoorbeeld wel de Leidse universiteit, maar de algemene boekencatalogus is alleen via de universiteitssite te raadplegen.''

Een andere uitdaging voor de redactie was het formuleren van de meerkeuzevragen. Om praktische redenen is voor dit systeem gekozen omdat het anders te veel mensuren en tijd zou kosten om de uitslag te bepalen. Maar antwoorden waaruit de deelnemers kunnen kiezen zijn zo gekozen dat ze geen aanwijzingen geven in de richting van de uiteindelijke oplossing van de vraag.

Marten Hofstede is tevens de auteur van Het zoekboek voor het web. Heeft hij nog tips voor deelnemers? ,,Belangrijk is slimheid bij het ontleden van de vraag: waar gaat hij over, welke zoektermen en frases moet ik gebruiken? En verder: geloof vooral niet alles wat je op internet tegenkomt.''

Voor meer informatie en deelname: www.nationalekrakercompetitie.nl