Hogere winst bij Procter & Gamble

Het Amerikaanse levensmiddelenbedrijf Procter & Gamble (Ariel-waspoeder, Oil of Olaz-huidcrème, Always-maandverband, Pampers-luiers, Pringles-chips) heeft het afgelopen kwartaal 14 procent meer winst gemaakt. De omzet nam toe met 13 procent. Procter & Gamble, een van de belangrijkste concurrenten van Unilever (Ola, Omo, Knorr, Dove) liet gisteren weten dat de omzet uitkwam op 13,7 miljard dollar (11 miljard euro), ongeveer 10 procent meer dan Unilever. De nettowinst steeg tot 2 miljard dollar. Een klein deel van deze winsttoename was te danken aan de verkoop van de divisie vruchtensappen.

De prestaties van Procter & Gamble waren beter dan de meeste analisten hadden verwacht. In alle delen van de wereld lag de groei boven de doelstellingen voor de lange termijn. Procter & Gamble en Unilever concurreren vooral met elkaar op het gebied van wasmiddelen en producten voor persoonlijke verzorging, zoals shampoo en huidcrèmes.

Gisteren liet Unilever weten dat zijn bedrijfsresultaat en omzet in het afgelopen kwartaal juist was gedaald met 8 procent. Dat was reden voor Unilever de marketing voor zijn producten op te voeren, een reorganisatie te versnellen en de verkoopprijzen voor een deel van de artikelen te verlagen.

Op die manier probeert Unilever de schade te beperken van prijzenoorlogen in enkele Europese landen, India en Japan. Ook kondigde de Brits-Nederlandse onderneming aan dat het zijn eerder dit jaar aangekondigde strategie voor de periode tot en met 2010 opnieuw tegen het licht gaat houden.

Procter & Gamble liet gisteren weten dat het minder last heeft van prijzenoorlogen. De grootste bijdrage aan de omzet- en winststijging kwamen voor rekening van de shampoos (Clairol, Head & Shoulders, Herbal Essences) en huidcrèmes (Oil of Olaz). Dat onderdeel groeide met 25 procent en autonoom met 10 procent.

Ook in Azië presteerde Procter & Gamble beter dan analisten hadden verwacht. In dat werelddeel boekten de Amerikanen in het afgelopen kwartaal een omzettoename van 20 procent.