GL werft leden via bedrijf

GroenLinks gaat als eerste politieke partij in Nederland een commercieel bedrijf inhuren om leden en kiezers te winnen. Dat bevestigt partijvoorzitter Herman Meijer. Het bedrijf gaat willekeurige mensen thuis bellen om ze te bewegen voor GroenLinks te kiezen. Op die manier wil GroenLinks inspelen op de trend dat steeds meer kiezers zich niet meer voor altijd aan een partij verbonden voelen. Mede daarom is men minder snel geneigd om lid te worden van een partij.

Politieke partijen krijgen er echter juist meer belang bij om mensen te bewegen lid te worden. Morgen bespreekt de ministerraad een voorstel van minister Remkes (Binnenlandse Zaken) om de wet op de subsidiëring van politieke partijen te veranderen. Een van de ingrijpendste wijzigingen is dat de hoogte van de subsidies naast het zetelaantal in de Tweede Kamer ook gaat afhangen van de ledenaantallen.

Andere politieke partijen hebben nog geen plannen om de ledenwerving uit te besteden, zo blijkt uit een rondgang. PvdA, CDA, VVD en SP houden de ledenwerving in eigen hand. ,,Persoonlijke benadering via de afdelingen in het land werkt nu eenmaal het beste'', aldus een CDA-voorlichter. Volgens GroenLinks-voorzitter Meijer is de `commerciële' aanpak echter ,,broodnodig''.

Het voorstel voor een nieuwe financiering voor politieke partijen zou goed uitpakken voor de SP. Die partij heeft evenveel zetels als GroenLinks, maar is met bijna 44.000 leden ruim twee keer zo groot. De SP vertrouwt voor ledenwerving geheel op een klassieke wijze van opereren: de wijken in en zichtbaar zijn bij acties.