`Feministische' Fiat 500 wordt gered van de sloop

De oude Fiat 500 is er heel even in geslaagd Italiaanse regeringscoalitie en oppositie met elkaar te verenigen. De senaat behandelt momenteel een breed gedragen wetsvoorstel om de zo tot de verbeelding sprekende `Fiat Rugzak' van de sloop te redden.

Als de wet er door komt mogen de kleine Fiatjes in weerwil van nieuwe milieuwetgeving toch in de stadscentra blijven rijden. Ze hoeven dan nog maar eens in de vier jaar te worden gekeurd, zonder dat de uitlaatgassen worden gemeten. En de wegenbelasting zou voor deze historische wagens tot het verleden gaan behoren.

In de wettekst staat de Cinquecento niet met naam genoemd. Alle auto's met motoren kleiner dan 1000 cc en ouder dan 25 jaar vallen onder de maatregel, dus ook de Fiat 600, de Renault 4 en de 2CV en de Autobianchi A112.

Volgens de initiatiefnemers van het wetsvoorstel zullen de maatregelen nauwelijks tot extra vervuiling leiden, omdat eigenaren van deze klassieke auto's maar weinig in hun karretje rijden en omdat ze hun auto vaak goed onderhouden. De milieubeweging staat echter op zijn achterste benen en presenteert rekensommen waaruit blijkt dat een Cinquecento 100 tot 300 maal meer vervuilt dan bijvoorbeeld de razend populaire citycar Smart. Volgens critici is het ook lachwekkend dat een auto die geen enkele crashtest kan doorstaan zo in bescherming wordt genomen.

Italiaanse kranten grijpen de kwestie aan om lyrische stukken te schrijven over de eerste Italiaanse familiewagen voor de kleine man. De Corriere della Sera vergelijkt de roem van de Cinquecento met die van de Ferrari, beide Italiaanse ,,vaandels die overal ter wereld wapperen''. Het is de auto van de vrouwenemancipatie, zo beweert commentator Luca Goldoni. ,,Eindelijk waren vrouwen niet meer afhankelijk van de welwillendheid van hun echtgenoot om achter het stuur te kruipen. De Fiat 500 was de eerste tweede wagen.''

Een wagen die volgens Goldoni ook een aanlokkelijke ,,erotische dimensie'' had. Omdat de portieren van de eerste modellen nog `andersom' openden, gaven in rokken geklede vrouwen bij het uitstappen zicht op hun ontblote benen. Bij parkeerplaatsen van scholen en winkels leidde dit steevast tot rondhangende groepjes mannen die geduldig afwachten tot hen een oerversie van de uiterst blote Italiaanse versie van Big Brother werd gepresenteerd.

De Fiat 500 rolde in juni 1957 van de band. De laatste in de zomer van 1975. In totaal zijn er 3,2 miljoen gemaakt, waarvan nog een miljoen rondrijden. Afgelopen lente presenteerde Fiat op de autobeurs van Genève een retro-versie. Vanaf 2008 zou deze Fiat Trepiuno verleden en toekomst met elkaar moeten gaan verbinden.