Verkopen DSM gaan fors omhoog

Chemieconcern DSM heeft het afgelopen kwartaal beduidend meer kunststoffen, harsen, vezels en rubbers verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Daardoor ging de winst van het bedrijf fors omhoog.

,,Nou was het derde kwartaal vorig jaar ook wel erg zwak'', erkende bestuurslid Henk van Dalen vanochtend bij de presentatie van de cijfers. De marges waren toen laag, de operationele kosten hoog en de dollarkoers ongunstig.

De dollarkoers is nog steeds zwak, maar de vraag naar DSM's producten is inmiddels gestegen. Met name de productie van de zogeheten performance materials, waaronder de sterke vezel Dyneema en hittebestendig nylon, steeg. De vraag hiernaar lag zelfs hoger dan in het vorige, tweede kwartaal. ,,Terwijl dat traditioneel het sterkste kwartaal is'', zei Van Dalen.

Het lukte DSM verder om de gestegen grondstofprijzen door te berekenen in zijn producten. Van caprolactam en acrylonitril, bulkstoffen die worden verwerkt in autobanden, matrassen en tapijten, steeg de verkoopprijs zelfs harder dan de grondstofprijzen. Bovendien maakte DSM minder kosten, bijvoorbeeld doordat in het derde kwartaal 368 banen werden geschrapt.

Groot verschil met vorig jaar is dat het bedrijf toen nog geen vitamines verkocht. Dat onderdeel werd eind september 2003 overgenomen van het Zwitserse Roche. Het is de belangrijkste oorzaak van de sterk gestegen omzet, die het afgelopen kwartaal uitkwam op 1,9 miljard euro, een stijging van 47 procent vergeleken met vorig jaar.

De winst bedroeg 130 miljoen euro, terwijl er vorig jaar een verlies werd geleden van 78 miljoen euro. Maar toen had het bedrijf net een voorziening genomen voor een reorganisatie, de bezittingen waren afgewaardeerd, en er was ook nog een miljoenenlast in verband met een ongeluk in een fabriek in het Oostenrijkse Linz.

Zwak bleef de verkoop van penicilline, door de aanhoudende zware concurrentie vanuit China. DSM is deze divisie, waar circa 3.000 mensen werken, aan het doorlichten om te kijken hoe het resultaat te verbeteren is.

Voor het hele jaar verwacht DSM een stijging van het bedrijfsresultaat (na belastingen) met 50 procent vergeleken met de 219 miljoen euro van 2003.

Toch reageerden beleggers koel. De koers zakte met 2 procent naar ruim 42 euro.