Urban lifestyle (Gerectificeerd)

Een wekelijkse greep uit de kiosk. Vandaag het eerste nummer van de Nederlandse Vibe, een van oorsprong Amerikaans blad over `urban lifestyle'.

Net nu Marco Borsato met een nummer-1-hit met Ali B. bewijst dat rap volkomen salonfähig is, verschijnt het eerste nummer van de Nederlandse Vibe. Dit in 1993 door Quincy Jones opgerichte blad gaat in de VS prat op een oplage van 900.000 exemplaren. Niet eerder verscheen Vibe elders in licentie, maar de Nederlandse uitgever POPWise is van plan ook in andere talen Vibe-versies uit te geven.

Vibe, door Quincy Jones liefkozend de Rolling Stone van de jaren negentig genoemd, was gebaseerd op interviews met en reportages over illustere rappers als Tupac, Puff Daddy, DMX en Eminem. ,,Afrikaans-Amerikaanse muziek is als een grote rivier', schrijft de musicus en producer in het voorwoord van de Nederlandse editie. Jones legt een rechtstreekse lijn van Louis Armstrong, Dizzy Gillespie, Aretha Franklin, Stevie Wonder en Michael Jackson naar `de beste hiphop'.

De kurk waarop het blad nog altijd drijft is de grootsteedse mix van culturen, waaruit behalve een eigen repertoire ook kleding, taal, dans en een manier van leven voortkwam. In de afgelopen jaren vormde deze `urban lifestyle' voor Vibe een onuitputtelijke bron, niet alleen met het signaleren van de jongste modes en artiesten, maar ook omdat onder een aantal rappers sterke overeenkomst bleek te bestaan tussen hun teksten en de eigen levenswandel. `Urban' is van de straat zoals de helden van deze beweging, die zich vaak uit een jeugd getekend door armoede, drugs en geweld omhoogwerkten. Niet altijd structureel, want sommige sterren kwamen opnieuw – en soms dodelijk – in aanraking met de harde werkelijkheid.

De Nederlandse Vibe combineert het Amerikaanse aanbod, aldus het voorwoord, met `dope content' (straattaal voor `geweldig aanbod') van eigen bodem. Want Nederland kent zijn eigen rappers. De 18-jarige Eddy Brace Rachid Mac Donald bijvoorbeeld, die het omslag siert. Tussen glanzende reclamepagina's onder meer een reportage over P. Diddy (voorheen Puff Daddy) die nu een entertainmentimperium bestiert. En over D12, waarvan in een grijs verleden groepslid Bugz door een schietpartij om het leven kwam. Nu bekent D12-lid Kuniva dat ze alleen nog over geweld rappen en hijzelf niet meer naar groupies kijkt: ,,Ten eerste omdat mijn vrouw me om mijn oren zou slaan. Ten tweede omdat ik niet weet bij welke viezeriken ze eerder in bed lagen.' Komt deze Neder-Vibe, nu de `bad boys' braaf geworden zijn, niet net iets te laat?

Commercieel beschouwd niet. Zoals wel vaker in de popmuziek werd ook hier wat eerst als inferieur en gevaarlijk gold van lieverlede door het grote publiek omhelsd. Zo is het `urban' radiostation FunX FM onder randstedelijke jongeren razend populair. Dan is het tijd voor het bedrijfsleven om in te haken. Niets zo succesvol als producten waarmee jeugdhelden worden geassocieerd: kleding, schoenen, mp3-spelers, cameratelefoons, drankjes en cosmetica, jongeren zijn bereid er al hun geld in te steken. De rappers tonen in videoclips hoezeer ze nu in weelde baden en laten zich door de fabrikanten van hun dope outfit graag sponsoren.

Vibe, verschijnt maandelijks, €3,95

Rectificatie

Omslag Vibe

In het artikel Urban lifestyle (27 oktober, pagina 24) staat dat rapper Eddy Brace Rachid Mac Donald (`Brace') het omslag van de Nederlandse editie van het blad Vibe siert. Dit is onjuist. Op het omslag staat rapper P. Diddy.