Twijfels bij Unilever over toekomstplan

Levensmiddelenproducent Unilever twijfelt aan zijn strategie die het bedrijf eerder dit jaar formuleerde. De maker van zeep (Omo), huidcrème (Dove), saus (Knorr) en ijs (Ola) zei vanochtend dat de uitgangspunten tot 2010 ,,opnieuw tegen het licht worden gehouden''.

Unilever maakte het voorbehoud bij de nieuwe strategie vanochtend bekend bij de publicatie van de cijfers over het derde kwartaal. Zowel de omzet als het bedrijfsresultaat daalde met 8 procent, een gelijktijdige daling die zelden voorkomt bij het concern. Net als eerder dit jaar verklaarde bestuursvoorzitter A. Burgmans ,,ontevreden'' te zijn over de prestaties.

In februari van dit jaar presenteerde Unilever de hoofdlijnen van de strategie tot 2010 als opvolger van `Weg naar Groei'. In de nieuwe strategie `Unilever 2010' werd de jaarlijkse omzet- en winstdoelstelling losgelaten, mede omdat onderdelen van het vorige vijfjarenplan niet zouden worden gehaald dit jaar.

Tot 2010, stelde Unilever in februari, zou het bedrijf even goed moeten presteren als de top zeven van een zelfgekozen groep van ruim twintig concurrenten, zoals Nestlé en Danone. Bovendien zou de kasstroom minimaal moeten groeien tot 30 miljard euro en het rendement op het geïnvesteerde vermogen toenemen tot 17 procent. ,,De laatste twee doelstellingen worden opnieuw bekeken'', aldus een woordvoerder. ,,Centraal staat hoe Unilever bij die top zeven blijft en welke maatregelen daarvoor noodzakelijk zijn.'' Het plan `Unilever 2010' wordt februari volgend jaar gepresenteerd. Tot die tijd neemt het bedrijf maatregelen om de prestaties te verbeteren, zoals prijsverlagingen en hogere marketinguitgaven voor de belangrijkste merken.

Burgmans reageert hiermee op de daling van het bedrijfsresultaat en een tegenvallende omzetgroei sinds vorig jaar. Het afgelopen kwartaal daalde de omzet 8 procent tot 10,3 miljard euro en het bedrijfsresultaat 8 procent tot 1,4 miljard euro. De nettowinst steeg 4 procent tot 867 miljoen euro. Exclusief valuta-effecten daalde het bedrijfsresultaat 5 procent en de omzet met 4 procent.

Unilever stelt dat vooral West-Europa verantwoordelijk is voor de dalende omzet. Een laag consumentenvertrouwen, de groei van het aantal discounters zoals Aldi en Lidl en de prijzenoorlog spelen het bedrijf parten.