Over Erasmusbrug of onder de Dom

Rotterdam en Utrecht willen beide in 2008 de Tour de France binnenhalen. Gisteren overhandigden zij hun plannen aan de wielerbond. ,,Rotterdam denkt dat ze de Tour binnenhalen, maar Utrecht krijgt hem.''

Wordt het in 2008 de proloog Erasmusbrug – Hôtel de Ville – Willemsbrug? Of gaat de Tour de France van start `sous le Dôme'?

Een antwoord op deze vragen valt op zijn vroegst rond de jaarwisseling te verwachten want dan draagt de Koninklijke Nederlandse Wielerunie (KNWU) haar favoriete kandidaat voor de start van de Tour voor: Rotterdam of Utrecht. Gisteren overhandigden beide steden hun zogeheten bidbooks aan voorzitter Joop Atsma van de KNWU en hij had direct al goed nieuws voor hen. ,,Ik schat de kans dat Nederland de Tour in 2008 mag laten vertrekken op zo'n 90 procent.'' Wie dus de steun van de KNWU wint, mag zich voorzichtig aan rijk rekenen met een zogeheten Grand Départ: proloog, eerste etappe in de regio inclusief aankomst in de stad en het vertrek van de tweede etappe.

,,Niets ten nadele van Utrecht, maar ik vind Rotterdam toch meer een wielerstad'', zegt Gerrie Knetemann, wielerbondscoach en lid van het comité van aanbeveling voor Rotterdam, in een telefonische toelichting. ,,Ik heb daar zo vaak de Zesdaagse gereden. En Rotterdam heeft me ook als eerste gevraagd, zo werkt het nu eenmaal.''

Knetemann heeft als voormalig winnaar van de Tour-proloog de route voor de eerste dag mogen uitzetten: van Erasmusbrug naar het Hofplein, en terug via de Willemsbrug. Goed voor zes kilometer. Een dag later volgt de eerste etappe die in ruim 200 kilometer volgens de planning de hele Rijnmond doorgaat.

Als het allemaal echt in Rotterdam gebeurt natuurlijk. ,,Rotterdam denkt dat ze de Tour binnenhalen, maar Utrecht krijgt hem'', zegt wielerjournalist Jeroen Wielaert zonder spoor van twijfel. Hij kwam met het idee voor Utrecht toen Groningen in 2002 tot ieders verwondering erin slaagde om de Ronde van Italië naar Nederland te halen: ook op initiatief van een wielerjournalist. Na de eerste schetsen op een paar bierviltjes werd het plan voor Utrecht al snel concreter. ,,Het bidbook dat vrijdag openbaar zal worden, is uiterst professioneel'', zegt Wielaert. ,,De start van de proloog is vanaf Stadion Galgenwaard en zal het historische centrum van de stad aandoen. Want ambiance is voor de Tour-directie van groot belang: en als Utrechter kan ik Rotterdam nu eenmaal niet mooier maken dan dat het in werkelijkheid is.'' De eerste etappe gaat over de Utrechtse Heuvelrug, maar ,,verder mag ik er nog niets over verklappen''.

Dat de start in 2008 bijna zeker in Nederland plaatsvindt, is niet verwonderlijk: sinds 1996 (Den Bosch) is de Tour hier niet meer geweest. Dit jaar was het de beurt aan België (Luik), in 2006 wordt het waarschijnlijk Londen, twee jaar later Nederland. Omdat maar liefst zeven Nederlandse steden enthousiast begonnen te worden en bij het ministerie voor VWS (sport) aanklopten om subsidie, vroeg het departement de KNWU de selectie te organiseren. Uiteindelijk durfden twee steden die strijd wel aan. Wie de voorkeur van de wielerbond krijgt, kan een subsidie van 500.000 euro tegemoet zien.

,,Ze kunnen het natuurlijk allebei'', verklaarde Atsma van de KNWU diplomatiek. ,,Het ministerie van VWS neemt onze voordracht over en legt die voor aan Parijs. Die kandidaat heeft zeg maar een streepje voor, maar de keus blijft natuurlijk aan de Tour-organisatie. Wij zullen vooral naar praktische zaken kijken als accommodaties voor rijders en bijvoorbeeld voor de duizend journalisten die je kan verwachten. En we kijken bijvoorbeeld ook of er niet te veel rotondes of tramrails in het parcours zitten.''

Naast tal van praktische uitdagingen kent de organisatie van een Grand Départ ook een financiële kant. Sport-wethouder Nico Janssens gaat uit van een begroting die wel tot vijftien miljoen euro kan oplopen. ,,Maar dan heb je ook drie dagen feest. Wat het uiteindelijk de stad gaat kosten, weten we nog niet. Andere gemeentes en het bedrijfsleven kunnen natuurlijk ook hun steentje bijdragen. Het mag in elk geval wat kosten: kijk eens naar het geld dat de horeca hier bijvoorbeeld heeft verdiend tijdens EK-voetbal in 2000.'' Mocht Janssens krap bij kas zitten, dan kan hij wellicht een beroep doen op Hans ten Cate, lid van de raad van bestuur van de in Utrecht gevestigde Rabobank, én lid van het comité van aanbeveling voor Rotterdam.

Knetemann is ervan overtuigd dat een investering in een Tour-start zichzelf terugverdient. ,,Je staat als stad een volle week internationaal op de kaart. En het zou niet alleen goed zijn voor Rotterdam of Utrecht, maar ook voor de wielersport in Nederland.'' Volgens de bondscoach past de Nederlandse kandidatuur prima in de historie van de Tour. ,,Ik zie mezelf nog als amateurtje langs de kant staan op de boulevard van Scheveningen, in 1973. Joop Zoetemelk won toen. En ik zit net een boekje te lezen over de Tour-start van Amsterdam in 1954. Dat was de eerste keer dat de Ronde buiten Nederland startte. Weet je wat de kosten voor de stad toen waren: 106.000 gulden. Veel geld hoor, vertaald naar nu kan je daar volgens mij met gemak twee nullen achter zetten.''