Het hyperbewustzijn van blinden

De gefilmde wereld van de twee blinde pubermeisjes uit de Duitse jeugdfilm Die Blindgänger bestaat niet alleen uit een veel indringender geluidsontwerp dan in de meeste films, maar ook uit heel veel zichtbare details. Waarom staat een filmmaker stil bij zoveel zichtbare zaken, als zijn hoofdpersonen die toch niet waarnemen, zou je je kunnen afvragen.

Het antwoord op deze vraag schuilt in de manier waarop debuterend filmmaker Bernd Sahling heeft geprobeerd in een bij uitstek visueel medium iets voelbaar te maken van de manier waarop mensen die niet kunnen zien zich voortbewegen.

Probeer maar eens een stukje met je ogen dicht te lopen. Zelfs al is het in een ruimte die je kent. Een vreemd soort zwaartekracht zorgt ervoor dat je binnen de korste keren met alles in botsing komt.

Sahling filmt muren en trappen en allerhande obstakels die Inga en Marie, anders dan wij, bijna instinctief perfect weten te omzeilen. Hij zorgt zo voor spannende en grappige beelden. Dat hyperbewustzijn wordt versterkt door het feit dat een van de leraren een videofilm van de leerlingen van de blindenschool maakt, en zij, voor een videoclipwedstrijd uiteindelijk ook van zichzelf.

Blindgänger, op het filmfestival van Berlijn dit jaar goed voor verschillende prijzen, staat verder niet lang stil bij het feit dat beide dertienjarigen visueel gehandicapt zijn. Zíj maken er geen punt van, dus waarom zou de filmmaker dat wel doen?

Ze tobben. Ze puberen. Ze doen mee aan een muziekwedstrijd. Ze helpen een van huis weggelopen jongen die naar Kazachstan wil. Ze doen alles wat meisjes doen als ze dertien zijn. Ze kunnen zelfs hun haren verven. Al is het in een kleur die voor hen altijd onzichtbaar zal blijven.

Blindgangers (Die Blindgänger). Regie: Bernd Sahling. Met: Ricarda Ramünke, Dominique Horwitz, Maria Rother, Oleg Rabcuk. In: 8 bioscopen.