Klant helpt de koopman

Mijnheer, verkoopt u kindernaaimachinetjes? ,,Nee'', zegt een Bart Smit-winkelier, ,,wel bezempjes.'' Hij wappert met zijn hand naar achteren waar de klant zelf tussen het speelgoed een bezempje moet zien te vinden en meteen kan bekomen van de verbazing om het antwoord. Hoe kom je op een bezem als iemand naar een naaimachientje vraagt?

Is een speelgoedwinkelier kenner of koopman? Hij kan het allebei zijn maar heel wat kooplui in de branche hebben van hun handel geen verstand. Ze schuiven onverschillig dozen over de toonbank en vragen beantwoorden ze met tegenzin.

Heeft u de helikopter zelf geprobeerd, vraag ik een Intertoyer in Het Gooi. Hij zucht. ,,Och ja die helikopter, er is veel vraag naar, maar ik ben er even doorheen.'' Nee, hij heeft er zelf niet mee gevlogen, moet hij bekennen. Hij verkoopt op afstand te besturen begeerlijk speelgoed waarvan hij het fijne en het minder fijne niet weet.

Een winkelier in Amsterdam verkoopt ook speelgoed dat hij niet zelf beproefde maar hij heeft er wel degelijk belangstelling voor. Zijn klanten leren hem naderhand hoe het zit.

Zijn e-mail: ,,Ik ben blij met commentaren, want met verhalen uit de praktijk kan ik mijn andere klanten weer beter informeren. Bedankt dus voor het kritisch bekijken van deze doos.''

Het is een bouwdoos: `Make an electric hovercraft that really works'. Elf keer staat op de doos dat it really works. Voor de bijna 15 euro die het kost zitten er weinig onderdelen in het bouwpakket, maar het is wel opwindend, met een minimum aan materialen een vliegend tapijt in elkaar plakken. Voor kinderen vanaf 8 jaar.

Met een piepschuim vleeswarenbakje, een stukje golfkarton, een duimkootje groot elektromotortje en een propeller kan in een half uurtje een luchtkussenvoertuig worden gebouwd. Niet inbegrepen in het bouwpakket zijn twee batterijtjes van 1,5 volt en een rol plakband. Het plakband is noodzakelijk bij de bouw. `Leerzaam', staat op de doos.

De hovercraft is er een van een nieuwe kleine serie bouwpakketten, `technokits'. Australisch ontwerp, gemaakt in Taiwan. Het motortje doet het, de propeller draait, alleen ontstaat geen luchtkussen onder het omgekeerde piepschuimen bakje. Beteuterd vraagt het joch om raad.

In Hengelo heeft brood- en banketbakker Raymond Korte zich een paar jaar geleden resoluut omgeschoold tot accu- en batterijspecialist. Hij had ontdekt dat er in Nederland geen allround batterijkenners zijn. Elke drogist, elke fotowinkelier, elke speelgoedhandelaar verkoopt elektrische apparaten op batterijen en daarbij, vaak door gebrekkige vakkennis, ook veel huishoudelijk verdriet.

Korte heeft inmiddels een batterijenwinkel, een postorderbedrijf (www.batterijspecialist.nl) en hij houdt als batterijendokter dagelijks spreekuur aan de toonbank en per telefoon.

De eerste accuutjes van de splinternieuwe Nikko helikopter (Speelgoed van het Jaar) heeft hij al binnen. Klanten vragen waarom ze zo snel leeg zijn.

Aan de hovercraft ziet hij onmiddellijk wat er mis is. De twee in de bouwaanwijzingen voorgeschreven batterijtjes van 1,5 volt geven samen 3 volt vermogen terwijl ze een motortje van 4,5 volt moeten voeden. Onmogelijk, zegt de batterijspecialist, zo mag je geen speelgoed verkopen.

Ik geeft het door aan de speelgoedwinkelier in Amsterdam bij wie ik bouwdoos kocht. Hij dankbaar!

Hij gaat nu zelf spelen met een hovercraft en stelt vast dat hij het niet doet. E-mail: ,,Ook een extra 1,5 volts batterij geeft nog niet genoeg vermogen en maakt de hovercraft te zwaar. Een 9 volts batterij is het beste. Genoeg vermogen en niet te zwaar. Maar je moet oppassen dat je hem dan niet te lang achter elkaar laat draaien want dan verbrandt de motor.''

Opnieuw kan de koopman wijzer worden van zijn klant. Met een 9 volts batterijtje glijdt de hovercraft stuurloos met slakkengang over het gladde zeil. Na 78 minuten en 23 seconden continue draaien doet hij het niet meer. Het motortje wil nog, maar de batterij is leeg.