Flitsend voorbij de flitspaal

Na het verbod op de radardetector bieden diverse fabrikaten legale alternatieven. Die tegenmaatregelen voor snelheidscontroles zijn maar beperkt functioneel.

Post met het logo van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) is vaak net zo gehaat als de veel bekendere blauwe envelop. Tegen snelheidscontroles lijkt echter weinig uit te richten nadat de radardetector op 1 januari van dit jaar werd verboden. Diverse fabrikanten beweren toch een oplossing te hebben.

Een van die oplossingen is de Quintezz Locator (www.quintezz.nl), voor 299 euro. De Locator is in feite een gps-ontvanger die met behulp van de Amerikaanse gps-navigatiesatellieten de positie in Nederland bepaalt. Deze wordt vervolgens vergeleken met een lijst van locaties waar flitspalen staan of regelmatig gecontroleerd wordt. Het systeem werkt in de praktijk goed, al heeft het apparaat de eerste twee dagen lange tijd nodig om zich te oriënteren op de gps-satellieten. De bevestiging van de gps-antenne is nogal gammel: de koperen connector is al in de tweede testweek beschadigd. De importeur belooft echter twee jaar garantie.

In de praktijk blijkt de Locator bijzonder handig bij het ontdekken van verdekt opgestelde flitspalen, of bij nachtelijke ritten. Wat het apparaat echter ontbeert, is actualiteit. Weliswaar wordt op de website van Quintezz regelmatig zogeheten firmware geplaatst met nieuwe flitslocaties, maar deze zouden wel wat vaker mogen verschijnen. Een groter probleem is dat de Quintezz niet helpt tegen mobiele snelheidscontroles.

De gebruiksaanwijzing van de Locator bevat een speciaal gedeelte voor de politie, waarin duidelijk wordt gemaakt dat het apparaat geen radardetector is en daarom legaal kan worden gebruikt. Dat is niet voor niets, want vanaf een afstand lijkt de Locator daar verdacht veel op. Het apparaat wordt zelfs op dezelfde manier bevestigd: met zuignappen aan de voorruit. Weliswaar kan de Locator ook uit het zicht worden neergelegd, maar dan zijn de gesproken waarschuwingen niet altijd meer even duidelijk hoorbaar. Bezitters lopen hierdoor het risico om aangehouden te worden. De handleiding meenemen in de auto is dus aan te raden. Zeker omdat het bezit van een radardetector wordt afgestraft met een boete van 250 euro.

Een tweede manier om de gevolgen van flitscontroles te ontduiken is de zogeheten PhotoBlocker-spray, voor 29,95 euro verkrijgbaar via www.antiradar.nl. Dit product beweert de kentekenplaat extra reflecterend te maken zodat een flitsfoto onleesbaar wordt. Een groot nadeel is echter dat bij controles lang niet altijd geflitst wordt. Of de PhotoBlocker legaal is, blijft onduidelijk, maar vanaf een afstand is het nauwelijks mogelijk om vast te stellen dat een kentekenplaat met het middel is bewerkt.

Ook is het mogelijk voor 29,95 euro de Speedtraps-cd-rom te kopen via www.vogel-benelux.nl. Deze cd-rom bevat informatie voor diverse navigatiesytemen, die vervolgens een seintje geven wanneer er een flitspaal in de buurt komt. Navigatiesystemenfabrikant VDO Dayton neemt op zijn nieuwste cd-roms en dvd's met wegenkaarten ook de locaties van `vrijwel alle flitspalen in Europa' op. Voor deze anti-flitsservice rekent VDO 19,99 euro per jaar.

Deze cd-roms waarschuwen echter niet voor mobiele controles. Wie een navigatiesysteem heeft dat is uitgerust met TMC (Traffic Message Channel), kan dit probleem verhelpen door de radio af te stemmen op Radio 538 of Noordzee FM. Deze twee zenders geven namelijk via TMC mobiele controles door. Nadeel: veel systemen hebben maar één radio-ontvanger, en dus dient de gebruiker in dat geval verplicht naar dezelfde zender te luisteren als waarop het TMC-signaal wordt uitgezonden.