Drijvende asbestbak is slechte term

Het hoofdartikel van 16 oktober `Haven en politiek: vertrouwen is weg' is onjuist waar het de `Rotterdam' betreft. De kwalificatie een drijvende asbestbak van onzinnig-nostalgische waarde is overigens voor de leden van Vereniging `De Lijn' (oud-werknemers van de Holland Amerika Lijn) slecht verteerbaar. Het is feitelijk onjuist en naar het schip toe bepaald onverdiend. `The Liner, she's a Lady' is een kwalificatie die na 41 jaar wereldwijde vaart en een oplegperiode van 4 jaar nog altijd opgaat voor dit voormalig vlaggenschip van de HAL. Het initiatief om het s.s. ROTTERDAM te behouden en terug naar haar thuishaven te krijgen is destijds genomen door de Stichting behoud stoomschip Rotterdam. Dat initiatief is breed ondersteund en uiteindelijk met toestemming en voorfinanciering van de lokale overheid, omgezet in de aankoop door de RDM.

Dat, ik citeer uw artikel `de aankoop wel op een financieel fiasco moest uitlopen' is een voorbarige constatering en dus op dit moment onjuist omdat de voorgenomen exploitatie als hotel-restaurant/congrescentrum zich nog niet heeft kunnen bewijzen.

Vereniging `De Lijn' heeft er vertrouwen in dat met een solide financiering en een professionele exploitatie, dit in 1958 door koningin Juliana gedoopte, grootste ooit in Nederland gebouwde passagiersschip een trots en jarenlang bezit zal worden van allen die de zeevaart en de wereldhaven Rotterdam een warm hart toedragen.