Afstandelijk en professioneel

Misschien wel juist omdat de makers van RTL Boulevard als geen ander weten wat glamour is, werd bij de rechtstreekse uitzending van de uitreiking van de AKO Literatuurprijs geen enkele poging gedaan te suggereren dat het hier een gala betrof. Ook het feit dat presentator Beau van Erven Dorens en zijn twee sidekicks van gisteravond, Albert Verlinde en Peter van der Vorst, buitenstaanders zijn in het land der letteren, creëerde distantie, letterlijk en figuurlijk. De drie heren van de televisie zaten in een studio in Hilversum, de genomineerden, jury en andere genodigden in zaal Cristofori in Amsterdam. Het programma had niet eens een verslaggever ter plaatse; de gesprekjes met de schrijvers en juryvoorzitter Paul Rosenmöller vonden plaats via een beeld- en geluidsverbinding.

Meer dan gebruikelijk bij televisieuitzendingen van dit evenement maakte de presentatie gisteren een professionele indruk. De enige kleine wanklank was onhandigheid over en weer in de communicatie met Bernlef, die het niet direct een goed idee vond om elkaar te tutoyeren. Ook die afstand werkte uiteindelijk positief.

Door deze formule leek winnaar Grunberg, aan de mobiele telefoon met zeven anderen in een bloedhete taxi op weg naar een buitenwijk van Cochabamba, Bolivia, niet verder weg dan de feestgangers. Je zou bijna denken dat hij gewoon om de hoek zich een rotje zat te lachen.

Als je bereid bent te accepteren dat in een televisieprogramma over een literatuurprijs inhoud en stijl van de genomineerde boeken geen hoofdrol spelen, dan is dit de ideale vorm. Het gaat vér, om zelfs de speech van de juryvoorzitter niet uit te zenden, maar het is een logische consequentie van het besluit er televisie van te maken. Je mist aan dat soort redevoeringen niet veel, zelfs als ze briljant worden voorgedragen.