`Wij geven een politiek signaal'

Na de TROS overweegt ook de AVRO het publieke omroepbestel te verlaten. De omroepen verliezen te veel macht aan centrale programmeurs, meent directeur Eggink.

De AVRO onderzoekt de mogelijkheid om samen met de TROS uit het publieke omroepbestel te stappen. Dat meldde de AVRO gisteren in een persbericht. Volgens Gerben Eggink, algemeen directeur van de AVRO, zijn de twee omroepverenigingen in gesprek met de Vlaamse commerciële zender VTM en mediatycoon John de Mol.

Eggink, die op 1 september interim-directeur werd als opvolger van de afgetreden directeuren 's-Gravesande en Marechal, maakt zich zorgen over de plaats van de AVRO in het publieke bestel. Hij meent dat de publieke omroep zich `door de toenemende nadruk op kijktijdaandelen' richt op `amusement, sport en laagdrempelig drama' en zich eerder ontwikkelt tot `een concurrent van de commerciële omroepen' dan tot een `pluriforme omroeporganisatie'. De AVRO is door de TROS benaderd, begin volgend jaar neemt de AVRO een besluit.

Waarom gaat de AVRO zich nu serieus oriënteren op een gang naar de commercie?

,,De AVRO is een voorstander van een sterk publiek bestel met sterke omroepverenigingen. Over beide maken wij ons op dit moment zorgen. De omroepverenigingen worden steeds meer centraal aangestuurd. Door de centrale programmeringen kunnen wij als omroepvereniging niet meer bepalen op welk moment wij wat willen uitzenden. Het publieke bestel staat onder druk door de politieke onzekerheid. De partijen roepen allemaal wat anders. De één wil van twee naar drie zenders, andere willen ook dat de reclame wordt afgeschaft. Het is onduidelijk of wij als omroepvereniging nog ruimte krijgen.''

Door deze plannen nu naar buiten te brengen draagt u toch juist bij aan de onzekere toekomst van het publieke bestel?

,,Wij geven hiermee een signaal af. Net als de TROS en de KRO al signalen afgaven dat de manier waarop het nu gaat niet de juiste is. Daarnaast willen wij onze mogelijkheden verkennen. Als dit signaal niet wordt opgepikt, heb ik weinig vertrouwen in een toekomst binnen het publieke bestel.''

Eerder zei u dat de AVRO last heeft van de druk om hoge kijkcijfers te halen. Als de AVRO commercieel gaat, krijgt zij dan niet nog meer last van de `kijkcijferterreur?'

,,Daarom willen wij dat ook voorkomen. Wij willen niet dat de publieken een slap aftreksel worden van de commerciëlen. Als ons signaal niet wordt opgepakt, dan worden de omroepverenigingen binnen de publieke omroep een `ambtelijke top' zonder macht. Dan kun je nog beter commercieel zijn.''

Waarom bent u in gesprek met John de Mol, die volgend jaar augustus in de avonduren op Nickelodeon gaat uitzenden?

,,Het lijkt mij een hele logische combinatie. Als de AVRO, de TROS en De Mol los van elkaar een nieuwe zender beginnen, is dat moeilijker dan wanneer we dat samen doen. Zowel John de Mol als VTM zijn bereid tot medefinanciering van de commerciële gang van de AVRO en de TROS.''

Recentelijk vertrokken de twee AVRO-directeuren en bleek het ledenaantal spectaculair gedaald. Is dit een manier om een eind te maken aan de roerige tijden?

,,Dit staat daar los van. Over de daling van het ledenaantal maken wij ons geen zorgen en het vertrek van de directeuren was een noodzakelijk kwaad. Sinds dat vertrek hebben wij wel gekeken naar de toekomst. Wij maken ons zorgen over het publieke bestel zonder de TROS en met John de Mol als concurrent. Het zou onverantwoord zijn als wij geen alternatieven bestudeerden.''