Glenmorangie nu in huis bij Moët

,,Doe mij maar een Glen Moët.'' Britse barkeepers moeten zich voorbereiden op een vermoeiende stroom klanten die allemaal hetzelfde grapje hebben verzonnen, nu het prestigieuze Schotse whisky-merk Glenmorangie voor 300 miljoen pond (450 miljoen euro) wordt overgenomen door het moederbedrijf van Moët et Chandon-champagne.

Moët Hennessy, de drankafdeling van de Franse groep voor luxeproducten LVMH, won gisteren de veiling van Glenmorangie, nadat concurrent Pernod Ricard zich terugtrok.

Glenmorangie was een van de laatste onafhankelijke Schotse distilleerders en stookt naast de single malt Glenmorangie ook Ardbeg en Glen Moray. Het nabij Inverness gevestigde bedrijf, sinds 87 jaar eigendom van de Edinburghse familie Macdonald, stond sinds eind vorig jaar in de etalage. De overname zou zonder ontslagen onder de 350 werknemers kunnen verlopen. Directeur Paul Neep noemde de overname ,,cultureel a perfect fit''. Overname door Pernod Ricard zou vrijwel zeker banen hebben gekost, omdat de Franse groep al een van de grootste whiskyproducenten van Schotland is met onder meer Chivas Regal en The Glenlivet.

De aankoop van Glenmorangie betekent een verandering in de bedrijfsmatige blend van LVHM, dat onder meer Luis Vuiton-koffers, Dior-parfums, Hennesy-cognac en de champagnes Krug, Veuve Cliquot en Moët et Chandon produceert, maar zelf geen topmerken whisky bezit. Het had wel al belangen in de whiskybranche via Diageo, het grootste drankconcern van de wereld, dat een derde van LVMH heeft. Diageo is eigenaar van Johnny Walker en single malts als Cardhu en Oban.

Glenmorangie is zeer populair in de Verenigde Staten. Brown-Forman, de eigenaar van Jack Daniels die Glenmorangie al wereldwijd distribueerde (behalve in Europa), gold aanvankelijk als de meest kansrijke koper.