Vrachtwagenchauffeur zet rijdend koffie en kijkt tv

Vrachtwagenchauffeurs veroorzaken te vaak ongelukken doordat ze tijdens het rijden koffie zetten, tv kijken of faxen. Dat stelt landelijk verkeersofficier Koos Spee in een artikel dat binnenkort verschijnt in het bedrijfsblad van verzekeraar TVM.

,,De digitalisering dringt door in de cabine van de vrachtwagen. Daar maak ik me zorgen over'', zegt Spee desgevraagd in een toelichting. Hij wil meer controle op onoplettendheid van chauffeurs.

Vrachtwagenchauffeurs staan volgens Spee steeds vaker in contact met de planningsafdeling van hun bedrijf. Dat heeft onder meer te maken met de toenemende fileproblematiek in Nederland. Chauffeurs moeten vaak laten weten waar ze zijn, en hen wordt steeds vaker tijdens het rijden gevraagd of ze nog ergens een lading kunnen oppikken. ,,Chauffeurs moeten gewoon bezig zijn met hun professie: rijden. Als ze iets anders moeten doen, moeten ze stoppen'', aldus Spee.

De verkeersofficier zegt dat het aantal kopstaart-botsingen waarbij vrachtwagens zijn betrokken vorig jaar is toegenomen. In 2002 ging het om 15 van dergelijke ongevallen, in 2003 waren dat er 27. Spee kan echter niet met zekerheid zeggen wat hiervan de oorzaak is. Onoplettendheid speelt volgens hem een rol. Uit eerder onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat kop-staartbotsingen met vrachtwagens de laatste jaren vooral zijn toegenomen door de stijgende drukte op de wegen. Onoplettendheid speelt met name een rol bij zogeheten eenzijdige ongelukken (waarbij geen ander verkeer betrokken is, bijvoorbeeld een gekantelde vrachtwagen).

Probleem daarbij is dat chauffeurs niet gauw aan politie of verzekeraar zullen toegeven dat hun vrachtwagen is gekanteld omdat ze net even koffie aan het zetten waren, of een fax verstuurden naar hun baas. De woordvoerder van Nederlands grootste transportverzekeraar TVM erkent dat. ,,Dat geldt trouwens niet alleen voor vrachtwagenchauffeurs, ook voor bestuurders van personenauto's.''

Een woordvoerder van brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) twijfelt aan de juistheid van het idee van Spee dat chauffeurs steeds vaker op de nek worden gezeten door hun planningsbureau. ,,Vrachtauto's zijn tegenwoordig goed te volgen via gps-systemen. Daar hoef je niet voor te bellen'', aldus de woordvoerder. Hij geeft toe dat er waarschijnlijk meer wordt gebeld, zoals dat ook in personenauto's het geval is, maar dat gebeurt hands free.

In Duitsland rijden sinds kort speciale campers rond die controleren op onoplettendheid bij vrachtwagenchauffeurs. Maar zover wil Spee voorlopig niet gaan, zegt hij. Liever ziet hij dat chauffeurs goed geschoold worden. ,,Wijs ze op hun verantwoordelijkheid. Maak ze duidelijk hoe ernstig de situatie kan zijn als ze door onoplettendheid een ongeluk veroorzaken.'' Wel wil hij verkeersovertredingen door vrachtwagenchauffeurs strenger bestraffen.