Supers in aanval op babymelk Nutricia

Supermarktketens en drogisterijen in West-Europa vallen de sterke marktpositie van babyvoedingsfabrikant Numico, bekend van het merk Nutricia, aan. Winkelketens in Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië hebben recent babyvoeding onder hun eigen huismerk op de markt gebracht. Die zijn tientallen procenten goedkoper.

In Nederland overweegt Albert Heijn onder zijn eigen huismerk babymelk en potjesvoeding op de markt te brengen, laat een woordvoerster van de grootste supermarkt (700 winkels) vanochtend weten. ,,We onderzoeken wat de mogelijkheden zijn'', aldus de AH-woordvoerster. ,,We vinden de babymarkt belangrijk.''

Tot voor kort verkochten supermarkten geen huismerk-babyvoeding. Ze gingen ervan uit dat ouders juist voor voeding van hun baby waren gehecht aan vertrouwde namen als Nutricia, Nestlé en Danone (Blédina). Nestlé en Nutricia verkopen al een eeuw babymelk.

Sinds afgelopen zomer introduceerden de Franse ketens Casino (1.230 supermarkten), Leader Price (375 winkels) en Carrefour (215 hypermarkten) eigen babyvoeding. In Duitsland zijn dat de Duitse drogisterijen van Rosmann (800 vestigingen) en Penny (2.400 verkooppunten). In Groot-Brittannië heeft drogisterijketen Boots Clinics (1.400 filialen) een eigen assortiment vegetarische babyvoeding.

Met de introductie van huismerken in babyvoeding komt de marktpositie van Nutricia, onderdeel van het Nederlandse bedrijf Numico, onder druk. Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië zijn voor Nutricia de belangrijkste afzetlanden. Babyvoeding maakt tweederde uit van de omzet van Numico. De omzet van Nutricia was het afgelopen halfjaar 532 miljoen euro en de brutowinstmarge nam toe tot 20 procent.

Belangrijke reden voor winkelketens om eigen babyvoeding te gaan verkopen, zijn deze hoge winstmarges. Recent onderzoek van adviesbureau International Private Label Consult (IPLC) wijst uit dat A-merken in babyvoeding tientallen procenten duurder zijn dan huismerken. Directeur K. de Jong van IPLC verwacht dat in Nederland binnen twee jaar huismerkbabyvoeding te koop is. Hij verwijst naar Casino, grootaandeelhouder van Laurus, die de producten kan verkopen in de 720 winkels van Super De Boer, Edah en Konmar.

Numico zegt niet bang te zijn voor de toegenomen concurrentie. ,,Huismerken kunnen op een deel van hun producten geen gezondheidsclaims maken. Daarop hebben wij patenten'', aldus een woordvoerder. Volgens hem hebben huismerken nu 1 procent van de markt. ,,We hebben geen reden onze marketing of winstprognoses aan te passen.'' De Jong van IPLC vindt die houding ,,een ontkenning van de werkelijkheid''.