Doek valt voor Fairchild-Dornier

Voor de noodlijdende Amerikaans-Duitse vliegtuigfabrikant Fairchild-Dornier lijkt het doek te zijn gevallen. De onderneming had met haar nieuwste straalvliegtuig, de FD 728, investeerders willen trekken, maar dat is niet gelukt. Daarmee is de laatste reddingspoging gestrand.

De fabrikant heeft met alle grote namen uit de bedrijfstak gesproken, maar het waren vooral de kosten voor de FD 728, geraamd op 800 miljoen euro, die potentiële geldschieters hebben afgeschrikt, zo heeft een bij de bewindvoerder werkzame jurist gisteren verklaard. Een museum heeft belangstelling getoond voor de twee vervaardigde prototypen.

Het doek valt twee jaar nadat de vliegtuigbouwer faillissement had aangevraagd. Op dat moment had de onderneming nog 4.300 mensen in dienst, van wie er 3.600 in Duitsland een baan hadden.

Fairchild kon in 1996 Dornier voor een appel en een ei overnemen van Dasa, destijds een onderdeel van het concern Daimler-Benz. Maar de markt voor regionale vliegtuigen leek al verzadigd. Een overname door het Europese Airbus (EADS) of het Amerikaanse Boeing was hoogst onwaarschijnlijk en de Canadese fabrikant Bombardier en de Braziliaanse bouwer Embraer hadden al toestellen van dezelfde omvang.

Een investeerder uit China kocht vorig jaar juni de rechten van het nieuwe straalvliegtuig. Hij zag nog mogelijkheden voor een regionaal verkeerstoestel op de snel groeiende markt in de Volkskrepubliek. Maar hij kon daar uiteindelijk niets mee, omdat hij zelf deze zomer financieel het hoofd niet boven water kon houden.

De vliegtuigfabrikant Dornier werd opgericht door Claude Dornier, een van de pioniers in de luchtvaart. Hij kwam in 1910 in dienst bij Graf Zeppelin, bouwer van luchtschepen. In 1914 kwam daar de vliegtuigbouwer uit voort.

Sherman Fairchild was aanvankelijk actief in het maken van camera's voor luchtfotografie. In 1925 kwam Fairchild Aviation van de grond. Dat bedrijf maakte verkenningsvliegtuigen.