Coca-Cola zwicht voor Commissie

De Amerikaanse frisdrankengigant Coca-Cola zal onder druk van de Europese Commissie zijn handelspraktijken aanpassen.

Dat heeft eurocommissaris Monti (Mededinging) gisteren bekendgemaakt. Coca-Cola voorkomt op deze manier een mogelijke boete wegens misbruik van marktdominantie.

Volgens Monti zullen de concessies waartoe Coca-Cola zich heeft verplicht, leiden tot ,,meer concurrentie op de Europese markt voor koolzuurhoudende dranken en een grotere keuze voor consumenten in winkels en cafés''. Met de schikking komt een eind aan een onderzoek van vijf jaar, dat begon na een klacht van concurrent Pepsi.

Er komt een eind aan exclusieve contracten, waarmee Coca-Cola winkeliers en caféhouders dwong alleen zijn dranken af te nemen. Ook zal Coca-Cola een eind maken aan `groeikortingen', waarmee afnemers worden beloond wanneer ze evenveel of meer inkopen dan in het verleden. Verder zal Coca-Cola niet langer eisen dat afnemers ook minder populaire Cola-merken als Sprite en Vanilla Coke inkopen. Ook zullen de kortingen verdwijnen voor winkeliers en caféhouders die het hele merkenassortiment inslaan.

Verder mogen afnemers die gebruik maken van speciale koelkasten van Coca-Cola tenminste 20 procent van de ruimte met andere merken frisdrank vullen, als ze geen andere koelcapaciteit hebben. Eurocommissaris Monti: ,,Dankzij de actie van de Commissie zullen consumenten kunnen kiezen op basis van prijs en persoonlijke voorkeur in plaats van gedwongen te worden een Coca-Cola product te nemen, omdat dat het enige is dat wordt aangeboden.''

Topman Isdell van Coca-Cola zei in een verklaring dat de schikking met Brussel ,,duidelijkheid geeft'' over hoe de Europese mededingsregels worden toegepast op de handelspraktijken van Coke en zijn botteliers.

Een woordvoerder van PepsiCo zei dat het akkoord tussen Coca-Cola en de Europese Commissie de concurrentie in de Europese markt voor koolzuurhoudende dranken van 17 miljard euro per jaar ,,aanzienlijk verandert''. Coca-Cola heeft ongeveer de helft van de Europese markt in handen.

De schikking is een nieuw instrument van de Europese mededingingsautoriteiten. De verplichtingen die een onderneming aangaat, zijn juridisch afdwingbaar bij nationale rechters. Bij schending van de afspraken kan een boete volgen. Derde partijen hebben nog een maand de tijd om op de schikking met Coca-Cola te reageren. Eurocommissaris Monti gaat ervan uit dat de nu gemaakte afspraken niet meer zullen worden gewijzigd.