Onderzoek bij KPN

Toezichthouder Opta onderzoekt of de kortingen die telecombedrijf KPN in de zakelijke markt aan klanten verleende, rechtmatig zijn. Uit voorlopig eigen onderzoek van KPN blijkt dat in de periode 2003-2004 voor circa 15 miljoen à 20 miljoen euro aan kortingen is vergeven, zo meldde het concern vandaag.

Opta is een maand geleden begonnen met een onderzoek na klachten van marktpartijen. Opta was niet op de hoogte van de KPN-kortingen en onderzoekt nu of ze strijdig zijn met de Telecommunicatiewet.

KPN heeft zelf een voorlopig onderzoek afgerond naar de kortingen. Volgens een woordvoerder van KPN is de onderneming in actie gekomen na ,,een signaal van Opta''. De kwestie is onder meer besproken in de raad van commissarissen. Vervolgens is besloten om de toezichthoudende financiële commissie, een onderdeel van de raad, te belasten met een nieuw onderzoek met onafhankelijke juristen. ,,We zullen onze eigen controleprocedures herzien en waar nodig versterken'', stelde bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer van KPN.

In de zakelijke markt voor vaste spraaktelefonie maakt KPN jaarlijks een omzet van circa 300 miljoen euro.