Brits schoolsysteem `moet volledig worden hervormd'

Het Britse middelbare schoolsysteem moet volledig op de helling, waarbij tussentijdse examens worden vervangen door één einddiploma naar continentaal model.

Dat zegt Mike Tomlinson, ex-inspecteur van het onderwijs, in een door de regering besteld rapport, dat neerkomt op de grootste herverkaveling van het onderwijs sinds 1944. Het plan is ook een vervolg op de crisis van twee jaar geleden rond de zogeheten A-levels, het huidige eindexamen. Toen moesten honderdduizenden werkstukken opnieuw worden beoordeeld.

Tomlinson wil dat leraren een grotere stem krijgen in het beoordelen van leerlingen, ook door ze beter te begeleiden bij het kiezen van een academische of vakopleiding.

Het huidige examensysteem in twee etappes zou moeten opgaan in één nieuw einddiploma met simpeler cijfers. Nu doen leerlingen op hun zestiende het zogeheten GCSE's-examen, in tien verplichte en vrijwillige vakken. Daarna houdt de leerplicht op. Wie verder wil doet twee jaar A-levels in maximaal vier vakken naar keuze.

Het plan komt tegemoet aan vijf eisen: minder leerlingen zouden na hun zestiende van school moeten gaan. Engels en wiskunde worden langer verplicht. Werkervaring of vrijwilligerswerk naast school zou erkenning moeten krijgen. Leraren zouden minder bezig zijn met schriftelijke examens.

En er zou een aparte beoordeling moeten komen voor de slimste scholieren, zodat universiteiten beter kunnen selecteren. Veel scholieren halen nu te gemakkelijk de hoogste beoordeling, een A, omdat de norm zou zijn versoepeld.

Maar of en hoe het plan wordt uitgevoerd, is onduidelijk. Premier Blair zei in een reactie dat A-levels en GCSE's ,,niet worden geschrapt maar versterkt''. Charles Clarke, minister van Onderwijs, zei dat de ,,status quo geen optie'' is, maar zei ook dat geen radicale verandering is te verwachten tot de regering een eigen witboek heeft geschreven, dat niet voor de verkiezingen van volgend jaar is te verwachten.

Universiteiten en scholen hebben de grote lijnen van het plan volgens verwachting verwelkomd, maar werkgevers, die al langer klagen over het gebrek aan onderscheidend vermogen van het eindexamen, zeggen dat hervormingen zich te weinig richten op betere vaardigheden, zoals in wiskunde en informatietechnologie.