Wilde staking bij Opel in Bochum voortgezet

De werknemers van de Opel-fabriek in Bochum zijn ook vanochtend niet aan het werk gegaan uit protest tegen aangekondigde ontslagen. Politici en vakbondsleiders hadden de werknemers, die al sinds vorige week donderdag staken, dit weekeinde opgeroepen het werk te hervatten.

Het Amerikaanse moederconcern General Motors maakte vorige week bekend dat in de komende twee jaar bij Europese vestigingen 12.000 banen moeten verdwijnen. Het leeuwendeel van de sanering treft de Opel-vestigingen in Duitsland. In Bochum en Rüsselsheim zouden 4.000 arbeidsplaatsen op de tocht staan, in Kaiserslautern 450. De werknemers van de vestiging in Bochum legden daarop donderdagmiddag het werk neer.

De arbeiders eisen de garantie dat hun fabriek open blijft en dat er geen gedwongen ontslagen zullen vallen. ,,We blijven bij onze eisen en we zullen onze tanden laten zien'', aldus een woordvoerder van het personeel vanochtend. In de overige Opel-vestigingen wordt wel gewerkt. De werknemers in Bochum vrezen dat de sanering bij hun vestiging bijzonder hard aan zal komen. De directie van GM zei vorige week dat de fabriek een ,,concurrentieprobleem'' heeft.

Wolfgang Clement, minister van Economische Zaken, riep de stakers gisteren op het werk te hervatten. ,,Met alle begrip, maar dit helpt niet'', aldus Clement gisteravond. Ook de voorzitter van de centrale ondernemingsraad van Opel riep de werknemers in Bochum op weer aan het werk te gaan. Directie en ondernemingsraad zouden vandaag in Rüsselsheim beginnen met onderhandelingen over de invoering van de aangekondigde bezuinigingen. Rüsselsheim, bij Frankfurt, is de belangrijkste vestiging van Opel.

De fabriek in Bochum levert onder andere onderdelen aan andere Opel-vestigingen in Europa. De werknemers die deelnemen aan de wilde staking, gaan ervan uit dat ook daar het werk zal stilvallen omdat de toevoer van onderdelen inmiddels vijf dagen stokt.

De directie van Opel stelt dat de hoge kosten van Duitse werknemers een deel van de problemen hebben veroorzaakt. Anderen hebben erop gewezen dat er in Duitsland ook autofabrikanten zijn die met dezelfde loonkosten wel goede resultaten boeken. Ludwig Stiegler, vice-voorzitter van de SPD-fractie in de Bondsdag, wees in dit verband op BMW. Hij noemde het ongehoord dat de arbeiders nu moeten bloeden voor evidente fouten van de kant van de directie.