Cinekid laat weer goede films en spelletjes zien

Cinekid is volwassen geworden. Dat gold eigenlijk al een flink aantal jaren voor het film-, televisie- en nieuwe mediafestival dat traditiegetrouw in de herfstvakantie wordt gehouden, maar met het bereiken van de achttiende editie is het ook officieel.

Met achttien moet je maar op je eigen benen kunnen staan, moeten de staatssecretaris voor Cultuur en de gemeente Amsterdam hebben gedacht, die beiden niet scheutig waren met het toekennen van (extra) gelden voor de komende subsidieperiode.

Met het wegvallen van hoofdsponsors Stichting DOEN en de VandenEnde Foundation betekent dat een flink tekort op de begroting van het festival dat medeverantwoordelijk is voor de stevige plaats van de betere kinder- en jeugdfilm in het Nederlandse filmlandschap. Extra bitter is het dan ook dat in subsidie voor gespecialiseerde distributie van de betere kinderfilms in de nieuwe Cultuurnota niet meer is voorzien.

In de brief aan de staatssecretaris die de Raad voor Cultuur vorige week schreef naar aanleiding van de besteding van de 10 miljoen die er minder op cultuur bezuinigd hoeft te worden, werd Cinekid weer genoemd voor extra subsidie. Maar staatssecretaris Medy van der Laan (D66) liet al weten een eigen afweging te willen maken. Een besluit daarover wordt in de loop van november verwacht.

Hoe vier je nu feest terwijl je ouders over de hoogte van je zakgeld ruziën? Voor een beetje Cinekid-film is dat thema in ieder geval geen reden om bij de pakken neer te gaan zitten. Achter de schermen mogen de gezichten dan zorgelijk staan, het programma staat stevig op de benen van de gebruikelijke stokpaardjes.

De filmcompetitie kent zoals gewoonlijk weer een flink aantal inzendingen uit de Scandinavische landen, waar de betere jeugdfilm steeds laagdrempeliger lijkt te worden, zonder aan kwaliteit in te boeten.

De Zweedse film Immediate Boarding bijvoorbeeld, die gisteren het festival feestelijk opende, behandelt onderwerpen als echtscheiding en de eenzaamheid van kinderen die tussen hun ouders heen en weer pendelen op een lichtvoetige, bijna ironische manier. Tomboy Julia en klassieke pianofanaat Martin ontdekken op het vliegveld op weg naar hun moeder, respectievelijk vader, dat zij wel heel erg op elkaar lijken. En besluiten voor even van leven en identiteit te wisselen.

Het aardige van de film van regisseuse Ella Lemhagen, die eerder verantwoordelijk was voor Tsatsiki, is dat het nu eens een jongen en een meisje zijn die van rol ruilen. En bij tijd en wijle om te schateren is de domheid van de ouders die niet eens doorhebben dat een ander kind de plek van hun nageslacht heeft ingenomen, maar dan ook nog een kind van een ánder geslacht.

Behalve films kijken, kunnen de kinderen van vier tot zestien jaar op wie het festival mikt, vooral ook veel doen: zelf mediaproducties maken, van websites tot animatiefilmpjes, of computerspelletjes spelen die genomineerd zijn in een eigen competitie. Tip: De verborgen tempel van oom Ernest, uit een serie avontuurlijke cdrom-spelletjes.

Cinekid. Film-, televisie- en nieuwe mediafestival voor de jeugd. 17 t/m 24 oktober, Amsterdam. Cinekid op locatie. 17 t/m 24 oktober, in 30 steden. Inl.: 020-4272 127; www.cinekid.nl