Zeven dagen, acht vragen

De Franse president Chirac bracht een succesvol bezoek aan China. Franse bedrijven noteerden voor miljarden aan Chinese orders, waaronder technologie voor een kerncentrale, spoorwegmaterieel en vliegtuigen. Chirac liet zijn gastheren weten het

Europese wapenembargo tegen China maar onzinnig te vinden. Heeft hij ook fregatten in de aanbieding?

Philips boekte in het derde kwartaal een winst van 1,2 miljard euro. Maar de divisie consumentenelektronica zakte in het rood. De concurrentie met goedkopere no-names uit China blijkt moordend. Philips gaat nu prioriteit geven aan het ontwikkelen van producten voor de gezondheidssector. Zinnig en simpel zeker?

De Noor Finn Kydland en de Amerikaan Edward Prescott mogen dit jaar de Nobelprijs voor economie in ontvangst nemen. Deze `hogepriesters' van de aanbodeconomie zagen hun nu gelauwerde ideeën verankerd in de economische liturgie. Maar blijven de kerkbankjes niet akelig leeg?

Twee dagen van regiezitting in het proces-Ahold brachten nieuwe onthullingen. Ex-topman en verdachte Cees van der Hoeven kon eindelijk zijn hart luchten. Ahold en enkele oud-bestuurders schikten met de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Intussen wijzen beschuldigende vingers naar oud-collega Michiel Meurs. Die zou de auteur van de beruchte side letters zijn. Want hoe moest Van der Hoeven nou weten wat hij tekende?

Terwijl Ahold in de rechtszaal met zijn verleden werd geconfronteerd, maakten actuele cijfers van branchegenoten Carrefour en Laurus duidelijk dat de prijzenslag in de supermarkten vooral verliezers kent. Carrefour kwam met een winstwaarschuwing. Laurus gaf nieuwe aandelen uit, maar stelde dat verlies over 2004 onvermijdelijk is. Haalt Laurus 2006 of komt er een opheffingsuitverkoop?

Het conflict tussen het kabinet en de bonden over onder meer de prepensioenen leidde donderdag tot een 24-uursstaking in het openbaar vervoer. Nederland paste zich aan, nam vrij, werkte thuis, pakte de fiets en stond amper langer in de file dan op een gewone dag. Was deze massale proef met telewerken daarmee geslaagd?

Bij de Opel-fabrieken in Europa zullen 12.000 arbeidsplaatsen verdwijnen. Zo probeert moederconcern General Motors de hoge (arbeids)kosten te bedwingen. Is er überhaupt wel toekomst voor autofabrikanten in West-Europa?

Wegenbouwers die betrokken waren bij de bouwfraude kunnen een megaboete tegemoet zien. Om faillissement van de sector te voorkomen heeft toezichthouder NMa de boete echter verlaagd tot enkele honderden miljoenen. Is de bouw niet allang moreel failliet?