Maatkleding per internet: het overhemd

Op maat gesneden kleding, on line bestellen, kan dat? Michel Krielaars probeert via internet het perfecte overhemd samen te stellen.

Ja, ik beken, ik ben een overhemdverslaafde. Als ik langs een winkel loop waar ze shirts verkopen krijg ik altijd een onweerstaanbare drang om even naar binnen te glippen en te kijken of mijn favoriete hairpin-streep er ligt. Het liefst in de zachte, dikke katoen van een door een paar Brothers of Sons opgerichte fabriek (sinds 1879).

Gelukkig bestaan er nog ouderwetse winkels als The English Hatter in Amsterdam waar ze in houten kasten tentoongesteld liggen, keurig opgestapeld met hun boordrand naar je toe, in alle maten en streepjesdikten, met dubbele en enkele manchetten, met en zonder losse baleinen. Alleen het aanzien ervan maakt me al gelukkig.

Maar soms zoek ik een streepje of kleurtje dat weer eens nergens te vinden is. Het heeft iets frustrerends, iets kwetsends voor je ijdelheid, vooral als je je hebt voorgenomen om bij een bepaalde bijeenkomst dat ene pak of jasje aan te trekken, waarbij je nu juist dat ene overhemd wilt dragen dat je niet meer hebt, omdat het versleten is en je het hebt weggegooid.

Om dergelijk klein persoonlijk luxeleed te voorkomen kun je tegenwoordig je shirts via internet kopen. Klassieke overhemden zijn bijvoorbeeld bij de Britse shirtmaker Charles Tyrwhitt (www.ctshirts.co.uk) te bestellen. Maar de luxe kan nog verder gaan. Overhemden zijn op internet er in alle denkbare variaties verkrijgbaar en je kunt ze ook nog eens aanpassen aan je gewicht, zodat ze niet meer strak om je buik hoeven te spannen. Althans, zo werd me verteld. Het klonk ideaal, zo'n on line te bestellen `maatoverhemd'.

Opgewonden tik ik dus het webadres www.bivolino.com in. Bivolino blijkt een vijftig jaar oude Belgische firma te zijn, die zich sinds kort on line heeft begeven. Met succes, want het bedrijf kreeg in maart de Starters Award van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie. Het beroemt zich op zijn `personalisatietechnologie', speciale computerprogramma's, waarmee je je shirt als een soort tweede huid op je lichaam kunt afstemmen.

KEUZEMENU

Op de basissite van Bivolino kun je kiezen uit een aantal modellen: Formal, Casual of Ceremony. Als je er daar een van hebt aangeklikt, kom je bij een onderafdeling. Formeel als ik soms kan zijn, kies ik voor Formal en beland bij Formal Classic, Formal Italy, Formal Trendy en Formal Buzz. Uit snoboverwegingen ga ik nu door naar Formal Italy, waarna het zogenoemde `inspiratieshirt van de week' op mijn scherm verschijnt, een basismodel tegen een gereduceerde prijs. Ik hoef alleen nog maar mijn boordmaat, gewicht en leeftijd in te tikken om het shirt nog eleganter om mijn torso te laten vallen.

Maar omdat ik gebruik wil maken van de beloofde uitgebreidere personalisatietechnologie klik ik op de rubriek `personaliseer je hemd'. Wat nu volgt is het leukste deel van de aankoopprocedure: het kiezen van de uitvoering van het hemd, of pardon, het maathemd.

Met een soort knip- en plakmethode mag ik op een getekend overhemdmodel nu mijn persoonlijke voorkeuren invoeren: dubbele of enkele manchetten, horizontale of verticale streepjes, dikke of dunne knopen, een dubbele, enkele of gezoomde sluiting aan de voorkant, geen, een of twee borstzakken al dan niet met een puntzoom, wel of geen zijplooi aan de achterzijde, een rechte of ronde onderkant, mijn eigen monogram op mijn borstzak of toch maar niet. Ook heb ik de keuze uit allerlei mogelijke boordtypes (cutaway, classic, button down, mao, windsor italiaans, londen, tab), stoffen (katoen of katoen/polyester) en dessins (verticale strepen, ruiten, effen, uni-fantasie).

Bij de laatste rubriek krijg ik zelfs een heel stalenpalet voorgeschoteld. Het zijn er zoveel dat ik er besluiteloos van word en me lamklik van gretigheid. Maar omdat ik me heb voorgenomen de proef op de som te nemen moet ik me tot één shirt beperken. Want het zou wel eens een gigantische miskoop kunnen zijn. Eerst zien dan geloven, luidt tenslotte mijn devies, vooral als het om overhemden gaat.

VISGRAAT

Uiteindelijk kies ik voor een subtiele variatie op een zo klassiek mogelijk hemd. Voor mij geen felle kleuren met witte boord en dito manchetten of een vrolijke theedoekruit. Nee, ik ga voor een sierlijk wit shirt van 150 grams gesatineerd, dubbelgedraaid katoen met een Windsor Italiaanse kraag, een vaag zichtbaar visgraatmotief in de basisstof en een roodgrijs gekabelde middeldikke pinstripe, met een middenplooi op de rug, dikke witte knopen en een rechte onderkant die je lekker diep in je broek kunt stoppen.

Zodra ik op het `zoom & prijs' icoontje heb geklikt verschijnt er een staaltje van de door mij gekozen stof in beeld, dat vergezeld gaat van een gedetailleerde opgave van al mijn wensen.

Nadat ik de prijs van het hemd (94 euro inclusief verzendkosten) heb overgemaakt, begint de grote onzekerheid. ,,Je bent gek om zo'n duur overhemd on line te bestellen'', zei mijn economisch denkende schoonvader tegen me toen ik hem enthousiast over mijn nieuwe vondst vertelde. ,,Je moet toch eerst zien wat je aantrekt?'' Ik had meteen het gevoel 94 euro te hebben weggegooid.

Naarmate de twee weken levertijd verstreken, nam mijn twijfel alleen maar toe. In die kwellende periode ging ik met vakantie naar Italië, land van de mooiste overhemden ter wereld, waar ik mijn verlies even hoopte te vergeten. Tot ik in een winkel in een bergdorp in de Abruzzen een schitterend shirt met een heel mooi bewerkt streepjesmotief zag liggen dat maar de helft van het Bivolino-shirt kostte. Ik kon het niet laten liggen en besefte eens te meer dat je een hemd in een winkel moet kopen en niet on line.

Een dag na mijn terugkeer in Nederland bezorgde de postbode een grote kartonnen envelop van Bivolino.com. Zenuwachtig maakte ik hem open, ervan overtuigd binnen enkele seconden eindelijk met mijn grootste falen van de afgelopen jaren te worden geconfronteerd. Zo dadelijk zou ik zien dat ik bedonderd was of dat ik het lelijkste overhemd ter wereld had `gecomponeerd'.

Maar het tegendeel bleek waar. Het overhemd was als in een reclamefilm zo mooi. Het voelde heerlijk aan en de roodgrijs gekabelde hairpin was nog mooier dan ik had verwacht. Alleen aan de dubbele Italiaanse boordknoopjes en het ietwat grote Italiaanse Windsorkraag, waar ik uit nieuwsgierigheid om had gevraagd om toch eens iets anders te hebben, moest ik een beetje wennen. Maar inmiddels loop ik ermee rond als een Nederlandse Berlusconi.

Overhemden per internet, ondermeer via www.ctshirts.co.uk of www.bivolino.com