Lekker kakkerig

Poloshirts varen wel bij de retro chic-mode, merken Chantal Keizer (foto's) en Willy Bakker op straat.

Poloshirts, met merken als Lacoste, Kappa en Fred Perry zijn niet weg te denken uit de mode. `Gekleed en toch casual' lijkt het motto van de polo.

Toch blijft de polo een beetje `kak' - en juist daarom beleeft de polo een opleving. Want retro chic is in.

Daar waar merken als Fred Perry en Ben Sherman deukjes in hun imago hebben opgelopen doordat `verkeerde' groepen jongeren zich gingen associëren met het merk, is Lacoste altijd `clean' gebleven. Lacoste dankt zijn naam aan de Franse tennisser René Lacoste, winnaar van de Davis cup in 1927. Hij kreeg de bijnaam `de krokodil' omdat hij een koffer van krokodillenleer zou krijgen van de aanvoerder van het Franse Davis Cup team wanneer hij zou winnen. Die bijnaam had natuurlijk ook alles te maken met het feit dat hij altijd zijn tanden in een wedstrijd zette.

In 1933 begon Lacoste samen met André Gillier, directeur van een van de grootste Franse textielbedrijven in die tijd, een poloshirt te ontwerpen met daarop zijn eigen logo, de krokodil, geborduurd. Dit was volgens de historici ook een van de eerste keren dat een merknaam op de buitenkant van een artikel te zien was. Het eerste Lacoste-shirt was wit en was gemaakt van een licht gebreide jersey, ook wel piqué genoemd.

Alain Kuipers is een krokodil-drager. Maar hij draagt niet alleen polo's van `klassieke' merken als Lacoste, Ralph Lauren en Burberry. Ook polo's van H&M kunnen hem bekoren. Voor Jan Halverstad is het poloshirt een instituut binnen de mode. Zijn tweedehands polo van Lacoste heeft hij in New York gekocht. Een uniek exemplaar, zegt hij, helemaal verwassen, met daarop een vintage print `by Steve Vintage'. Hij noemt het poloshirt het `meest praktische kledingartikel van de afgelopen jaren'.

Arnout van Dijk en Arnout Hulskamp dragen de polo zoals je 'm nu vaak ziet. Een klassieke colbert en polo gecombineerd met een jeans. De polo van Van Dijk is zelfs een mix tussen een polo en een rugbyshirt. Hulskamp draagt een polo van Benetton met daarop een print van XS4ALL. Gekregen voor de beurs om reclame mee te maken. Lacoste-polo's hoeven ze niet: te voor de hand liggend en `niet mooi van design'.

Fellere kleuren, en strakker om het lijf gedragen, dat is de trend in polo's volgens Pieter van Leeuwen, Lacoste-winkelier in Amsterdam. De polo is volgens hem niet langer alleen voor liefhebbers van klassieke kleding en studenten, maar populair bij een breder publiek. Piet Langeveld past in die trend. Zij draagt een roze polo van H&M. Haar visie: ,,Een polo is kak en roze is ook nog eens tuttig. Dus superfout en lekker kakkerig''.