Defensief auto-industrie

Al het nieuws over de Europese auto-industrie is de laatste tijd slecht nieuws geweest. De ene dag blijkt uit een onderzoek van de bedrijfstak dat de Europese autoproducenten marktaandeel verliezen aan hun Japanse en Koreaanse tegenhangers. De volgende dag kondigt General Motors (GM) aan een vijfde deel van zijn Europese werknemersbestand te zullen schrappen om de kosten terug te dringen. Bovendien kampt Volkswagen, de grootste Europese autoproducent, met een dalende omzet en stijgende kosten. Het gemeenschappelijke probleem heet overcapaciteit. De Europese vraag naar auto's groeit eenvoudigweg niet snel genoeg om de aanwezigheid van zo veel spelers te rechtvaardigen. De omzet in auto's is dit jaar tot nu toe met een magere 1,5 procent gestegen.

Het meest prangende probleem is de toenemende concurrentie. Terwijl de Aziatische autoproducenten goedkopere auto's zijn blijven maken, is de kwaliteit van hun producten ook verbeterd. De auto's van Daewoo zijn bijvoorbeeld niet langer de risée die zij altijd waren - GM heeft de Daewoo's afgelopen maand in Europa tot Chevrolets omgedoopt, als blijk van vertrouwen in het product. De premie die ooit verbonden was aan de uitmuntendheid van de constructie van een Volkswagen of een Daimler ten opzichte van een Toyota of een Honda is eveneens aan het verdwijnen.

Onder redactie van Hugo Dixon.

Voor meer commentaar:

zie www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld.