Brinkhorst wil NMa-onderzoek pechhulpdienst

Minister Brinkhorst (Economische Zaken) zal de NMa verzoeken om onderzoek te doen naar de markt voor pechhulpdiensten. Hij zei dat in de Tweede Kamer na vragen van PvdA en D66.

Sinds een maand heeft de Wegenwacht (onderdeel van de ANWB) concurrentie van Routemobiel. Maar volgens het nieuwe bedrijf Routemobiel maakt de Wegenwacht misbruik van zijn vrijwel dominante marktpositie. Om gebruik te kunnen maken van de diensten van de Wegenwacht is lidmaatschap van de ANWB verplicht. De Wegenwacht telt 3,8 miljoen leden. Routemobiel heeft naar eigen zeggen inmiddels zo'n 42.000 inschrijvingen.

Routemobiel klaagt dat de ANWB op allerlei manieren het bedrijf dwarszit. Zo zou personeel van de ANWB geïnstrueerd zijn om Routemobiel – in de media en tegenover klanten – ten onrechte te bestempelen als een sleepdienst, opgestapte klanten nabellen, en via dochteronderneming Logicx diverse sleepbedrijven opkopen. Die bedrijven worden ook ingeschakeld door Routemobiel, maar de nieuwkomer vreest dat dit voorbij is als ze zijn opgekocht door Logicx.

De ANWB verwerpt de meeste beschuldigingen. Dat Routemobiel een sleepdienst werd genoemd, kwam volgens de ANWB doordat het personeel nog onbekend was met het bedrijf. Het nabellen beschouwt de ANWB als nazorg. ,,We willen graag weten waarom mensen opzeggen, daar leren we van'', aldus de woordvoerder. ,,En we wijzen ze erop dat mensen lid kunnen blijven van de ANWB als ze overstappen naar Routemobiel. De plannen om twee bergers te kopen bestonden al veel langer, en bovendien blijven ze vrij om te werken voor iedereen.'' De ANWB spreekt van een ,,agressieve reclame- en mediacampagne, vergelijkbaar met prijsvechters in de luchtvaart''.

De NMa zegt de markt al nauwkeurig te volgen sinds Routemobiel zijn entree maakte, maar nog geen overtredingen van de Mededingingswet te hebben geconstateerd.