Berlioz van Davis: triomf van details

Het Concertgebouworkest is begonnen met het in eigen beheer uitbrengen van live concertopnames op cd, mede naar goed voorbeeld van de succesvolle serie LSO-live van het London Symphony Orchestra. Dat orkest realiseerde een hele catalogus van uitstekende eigen opnamen, waaronder een met details toverende uitvoering van Berlioz' Roméo et Juliette (2000) onder chef-dirigent en Berlioz-specialist Sir Colin Davis. Deze week is Davis bij het Concertgebouworkest te gast voor twee uitvoeringen van datzelfde werk, dat zondagmiddag ook op de radio wordt uitgezonden.

Ondanks de bezetting met groot én klein koor en drie solisten, speelt het orkest in Roméo et Juliette de hoofdrol. Eerste liefdeszuchten worden bezongen door een vertellende altstem of krijgen stem in een hobo, een smachtend strijkerscorps en ferme paukenslag, maar zelf zwijgen de jonge minnaars in alle toonaarden.

In vergelijking met de aanpak van Valery Gergjev, die het Rotterdams Philharmonisch Orkest twee jaar terug voorging in een nu eens toornige en dan weer tedere Roméo et Juliette, opteerde Davis vooral voor een triomf van details en kleuren. Een slanke strijkersklank deed het feest bij Roméo's familie elegant beginnen, en ook de lange Scène d'amour werd indringend breed uitgesponnen.

Waar de twistende families Capulet en Montague elkaar na de dood van Roméo en Julia de hand reiken, excelleerde het in dictie toch al superieure Groot Omroepkoor in de opbouw van hete verontwaardiging naar berusting. Opvallend rond van toon was de Proloog, gezongen door een keurcorps van achttien koorzangers.

Naar verhouding is het aandeel van de drie solisten in deze `dramatische symfonie' beperkt, maar in zijn kleine rol maakte tenor Kenneth Tarver indruk met de subtiele humor van zijn voordracht in het bezingen van Mab, de fee der dromen in haar wendbare walnotenwagentje (Mab, la messagère). Naast bas Alastair Miles als een gezagrijke Père Laurence bleek het aandeel van mezzosopraan Julia Gertseva teleurstellend. Gertseva bezit een kloeke stem, maar de broze fijnzinnigheid van de `aria' Premiers transports werd hier vermorzeld onder een te ruim bemeten intonatie en vibrato. Zo kan de eerste kus van Roméo en Julia nooit geklonken hebben. Hoe die wél klonk, lieten Davis en het Concertgebouworkest horen in een onzeker tastende, ragfijne begeleiding.

Concert: Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Sir Colin Davis. Gehoord: 14/10 Concertgebouw, Amsterdam. Herh.: 15/10. Radio 4: 17/10 14.15 u.