Staking in openbaar vervoer, geen chaos

De staking die het openbaar vervoer in het land grotendeels heeft stilgelegd, heeft vanmorgen niet tot verkeerschaos geleid. De politie rekende aan het begin van de middag op een rustige avondspits.

Veel werknemers van de Nederlandse Spoorwegen en streekvervoerders als Connexxion, BBA en Arriva legden vanmorgen het werk neer. Ze doen dit uit onvrede met de kabinetsplannen voor met name de VUT en het prepensioen. Het kabinet wil de fiscale steun voor eerder stoppen met werken afschaffen.

De staking in het openbaar vervoer is de meest omvangrijke sinds vijftien jaar. Volgens NS staakt zo'n 60 procent van het personeel. Met 40 procent `werkwilligen' kan NS geen betrouwbare dienstregeling bieden, aldus een woordvoerder. Daarom is besloten helemaal geen treinen te laten rijden.

Bij de grootste streekvervoerder, Connexxion, wilde volgens een woordvoerder een kwart van het personeel werken. Enkele tientallen bussen reden vanmorgen uit, maar ze troffen geen passagiers bij de bushaltes. De zuidelijke streekvervoerder BBA schatte vanmorgen het aantal stakers op 80 procent. ,,Dit is een gigantisch signaal'', zegt A. van de Berg, bestuurder van FNV Bondgenoten.

Wat minister De Geus (Sociale Zaken, CDA) betreft is de staking van vandaag geen reden concessies te doen. Hij noemt haar via zijn woordvoerder ,,onverstandig en niet nuttig''. ,,Mensen worden gedupeerd die er niets mee te maken hebben.'' De Geus zegt zich te willen inspannen om overeenstemming met de vakbeweging te bereiken. Hij verwijst naar de missie van staatssecretaris Van der Knaap (Defensie, CDA), die aan het verkennen is onder welke voorwaarden en omstandigheden sociale partners en kabinet het stukgelopen overleg kunnen heropenen. In mei kwam een einde aan dat overleg.

Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) had vanmorgen extra surveillancewagens ingezet in de ochtendspits, maar dit bleek niet nodig. ,,Het was rustig. Mensen hebben een vakantiedag opgenomen of zijn vroeger vertrokken'', zegt een woordvoerder. Op het drukste moment, vanmorgen om kwart voor acht, stond er 231 kilometer file. Op een normale donderdagochtend is dat 200 kilometer. Rond Schiphol waren wel problemen. Bij de taxistandplaats stonden lange rijen.

Volgens NS waren reizigers goed voorbereid op de staking: er kwamen nauwelijks mensen naar de stations. Houders van een NS-abonnement kunnen een bedrag bij de NS claimen en krijgen kosten die ze hebben gemaakt voor vervangend vervoer tot maximaal 25 euro vergoed. De NS zegt ,,enkele miljoenen euro's'' schade te lijden. Of net als een jaar geleden schade wordt geclaimd bij de vakbonden weet NS nog niet. Die claim is nog niet afgehandeld. NS verwacht dat de treinen morgenvroeg weer normaal rijden.

Reportages: pagina 3