Exploitatie HSL baart Kamer zorgen

De Tweede Kamer is ongerust over de exploitatie van de Hogesnelheidslijn (HSL) tussen Amsterdam en Brussel/Parijs die in 2007 in gebruik wordt genomen.

Dit bleek gisteren tijdens een overleg met minister Peijs (Verkeer, CDA) over strubbelingen bij de aanleg van de snelle treinverbinding.

De Kamerleden wilden ook opheldering over de meest recente tegenvaller: de verzakkende pijler in de nieuwe brug over het Hollandsch Diep. Daarover maakt minister Peijs zich nog geen zorgen. Van tevoren was al rekening gehouden met `zetting', maar de afwijking is volgens haar wel zo sterk dat ,,de grens bereikt is''. De bouwers hebben gisteren een belastingsproef met volgeladen vrachtwagens uitgevoerd om te achterhalen of de ondergrond van de pijler te zwak is. Volgens Peijs komt eventuele schade voor rekening van de aannemer, de bouwcombinatie Drechtse Steden.

De woordvoerders van VVD, PvdA en CDA betwijfelden in hetoverleg met minister Peijs of er tijdig voldoende snelle treinen beschikbaar zijn om zestien keer per dag in beide richtingen tussen Amsterdam em Parijs te rijden. GroenLinks ziet al een faillissement naderen voor exploitant High Speed Alliance, een combinatie van NS en KLM. Peijs antwoordde dat ze het bedrijf HSA om duidelijkheid heeft gevraagd over de inzetbaarheid van de toestellen, maar nog niet heeft gekregen.

Uit het vijftiende voortgangsbericht aan de Tweede Kamer blijkt dat HSA en de Belgische spoorwegen samen twaalf treinstellen hebben besteld in Italië. In april zullen er zes treinstellen beschikbaar zijn voor proefritten. Dat is volgens de verschillende woordvoerders veel te weinig. Uit de rapportage blijkt verder dat de treinen niet 300 maar 250 kilometer per uur zullen rijden.

Volgens Kamerlid Duyvendak (GroenLinks) zijn er ook andere factoren die tot grote problemen zullen leiden bij de exploitatie van de HSL, zoals de concurrentie van de luchtvaart en de toename van het vervoer over de weg. Hij noemde HSA ,,een kat in de zak''. Als het bedrijf failliet gaat blijft het rijk volgens Duyvendak zitten met een peperdure lijn.

Minister Peijs toonde zich gisteren niet zo somber, maar meldde de Tweede Kamer wel dat NS-directeur Veenman haar en minister Zalm afgelopen zomer tijdens een overleg om bijstelling van het contract had gevraagd vanwege de te verwachten exploitatieproblemen. ,,Omdat het om prognoses gaat zijn we daar niet op ingegaan, Pas als er wordt gereden zullen we de feiten kennen'', liet Peijs de Tweede Kamer weten.

Volgens de minister zal de totale reistijd definitief acht en niet zeventien minuten langer zijn dan eerder was berekend. ,,Die minuten zijn weg'', aldus Peijs. Over de koppeling van Den Haag aan de Hogesnelheidslijn bestaat nog grote onduidelijkheid omdat de Belgische spoorwegen daar geen brood in zien.