Bull bar aan banden

Minister Peijs (Verkeer) wil geen verbod op het gebruik van luxe terreinwagens in de stad, zoals GroenLinks in de Tweede Kamer heeft bepleit.

Wel laat ze de mogelijkheid onderzoeken om de zogenoemde koeienvanger of bull bar aan de voorzijde te verbieden. Een bull bar is een soort extra bumper die schade aan auto én dier moet voorkomen bij een aanrijding met groot wild.

Peijs kondigde dit gisteren aan in de Tweede Kamer tijdens een overleg over de verkeersveiligheid. De minister laat wel onderzoeken wat de negatieve impact is van deze zogenoemde ,,P.C. Hooft-tractoren'', genoemd naar de luxe Amsterdamse winkelstraat waar veel van zulke auto's rijden.

Onderzoekers op het gebied van verkeersveiligheid noemen de zware wagens een gevaar op de weg. Terreinwagens wegen vaak meer dan 2.000 kilo. Bij een aanrijding zijn de inzittenden goed beveiligd, maar is het risico voor de tegenpartij veel groter.

Ze staan ook te boek als zeer vervuilend. Volgens het CBS waren er in Nederland op 1 januari 34.419 terreinwagens.

GroenLinks wil de allergrootste terreinwagens van de weg laten halen en de rest zwaarder belasten. Dit type auto's moet verder niet in de buurt van scholen komen of in woonwijken, vindt deze fractie. In Europees verband is de koeienvanger vanaf 2007 op nieuwe auto's niet meer toegestaan. Peijs wil deze versterking al eerder verbieden en dit verbod ook laten gelden voor het bestaande wagenpark. Een fiscale maatregel heeft volgens haar weinig zin omdat de eigenaren van deze auto's die lasten makkelijk kunnen betelen.