Verplicht naar popconcert in schooltijd

Scholieren gaan te weinig naar popconcerten, vindt de overheid. Daarom vond gisteren in Alkmaar het eerste CKV-popconcert voor scholieren plaats. ,,Mogen we al naar huis?''

Paniek in de Alkmaarse concertzaal Atlantis: er staat een leraar voor de deur. Niemand mag naar huis. Voor de vijfhonderd tieners van het Petrus Canisius College in Alkmaar is het concert van tieneridool Alain Clark hun eerste bezoek aan een concertzaal. En dat is even wennen. Voordat het optreden echt begonnen is, proberen velen al de uitgang op te zoeken. De ster van dit lunchconcert is een knappe Nederlandstalige soulzanger die twee hitjes had, Ringtone en Heerlijk. Die liedjes zijn bij de schooljeugd vooral bekend als beltonen voor de mobiele telefoon.

Clarks optreden is het eerste concert in het kader van het overheidsproject Music Zone, een nieuw onderdeel van het vak CKV (Culturele Kunstzinnige Vorming). Een vast onderdeel van CKV is een verplicht bezoek aan een culturele evenement. Maar aan concertbezoek doen de jongeren nauwelijks, merkten de middelbare scholen. De jeugd komt wel in de discotheek, maar niet in de concertzaal. Daar komen nog louter dertigplussers.

Music Zone is daar het antwoord op: staatssecretaris Medy van der Laan (Cultuur) begon het project in januari. Music Zone is muziekles in een modern jasje: de jeugd krijgt in de muziekles zelfs gangstarappers als Tupac en Notorious B.I.G. voorgeschoteld. Dat kan ook niet anders, zegt Maurice Schmitz van Music Zone: ,,Als het over hiphop gaat en je bespreekt deze rapstijl niet, kom je volslagen ongeloofwaardig over.'' In de poplessen wordt de ontstaansgeschiedenis van hiphop, wereldmuziek, dance en reggae uitgelegd. De theorielessen worden afgesloten met een gastcollege van een artiest, en een popconcert in de buurt. Bekende popzalen als Paradiso, maar ook kleinere zalen in Waalwijk en Alkmaar doen mee. De popconcerten vinden allemaal plaats tijdens schooluren. Aan de bar wordt geen alcohol geschonken, is afgesproken met de scholen. Sigaretten zijn niet verkrijgbaar.

In Alkmaar staan de meisjes vooraan, met grote ogen kijkend naar de zanger die zo vaak op televisie te zien is. De jongens hangen nonchalant aan de bar, hun zware rugzakken achteloos op de grond gegooid. Die Clark is niet bepaald cool, menen ze. De pubers weten zich met hun houding geen raad, en botsen in de duisternis van de popzaal onhandig tegen elkaar op.

,,Het is belangrijk dat goede popmuziek gezien en gehoord wordt. Popmuziek verdient het'', zegt Jerney Kaagman, directeur van de stichting Conamus, die Nederlandse popmuziek bevordert. Bij de jeugd is Kaagman bekend van de tv-talentenjacht Idols, ze wordt als een heldin onthaald. Maar even snel als het applaus opkomt, is het ook weer stil. Het jeugdige publiek schikt zich snel weer in zijn schuchtere rol. ,,Popmuziek is cultuur, en cultuur is het waard om op school behandeld te worden'', zegt Daan van Rijsbergen van Popstars, opvolger van Idols.

Terwijl in de Alkmaarse popzaal Alain Clark halverwege zijn repertoire vol liefdesliedjes is, gaat onder de leerlingen het gerucht dat de leraar voor de deur verdwenen is. Als de meegebrachte boterhammen uit de brooddoos op zijn en de eigen blikjes fris leeg, gaan de meeste pubers naar huis. Alain Clark eindigt voor een lege zaal. Een klein groepje meisjes blijft hangen, met mobiele telefoons waar fotootjes mee worden genomen. Naar de docent die het concert wil afsluiten met een toespraak wordt niet meer geluisterd. ,,Leerlingen leven echt bovenop de klok'', zegt Maurice Schmitz. Na deze enigszins in het water gevallen opening van het project, belooft hij dat de concerten vanaf nu een `hoger zapgehalte' zullen krijgen. Met lokale acts en kortere optredens. De komende weken zal Alain Clark concertzalen in heel Nederland aandoen. Rapper Ali B. en The Sheer, twee andere bij de jeugd populaire artiesten, zullen hem volgen.