Daling van winst bij Carrefour zet door

De Franse supermarktgroep Carrefour, nummer twee van de wereld, heeft in het afgelopen kwartaal opnieuw minder winst gemaakt dan verwacht, vooral als gevolg van prijsdalingen in Frankrijk. Het bedrijf heeft tevens een winstwaarschuwing voor het hele jaar doen uitgaan.

Mogelijk heeft de lagere winst (-2,6 procent in Frankrijk) consequenties voor de positie van topman Daniel Bernard. Deze had eerst een hogere winst voorspeld voor het tweede kwartaal van dit jaar en vervolgens voor het tweede halfjaar. In plaats daarvan daalde de winst. Het aandeel Carrefour werd gisteren op de beurs van Parijs voor 36,05 euro (slotkoers) verhandeld, de helft minder dan de koers van vijf jaar geleden.

Carrefour, dat gisteren de cijfers over het derde kwartaal bekendmaakte, heeft in die periode een omzet behaald van 20,31 miljard euro. Hoewel de omzet met 2,9 procent gestegen is, is dit ook een daling ten opzichte van de verwachte groei van 5 procent, een verwachting die al naar beneden was bijgesteld ten opzichte van eerdere verwachtingen. Voorheen werd zelfs uitgegaan van 10 procent groei of meer. Wijs geworden voorspelt de directie van Carrefour nu groei, zonder nadere aanduiding.

De tegenvallende groei is te wijten aan de Franse markt, normaal gesproken goed voor 40 tot 50 procent van de mondiale winst van de groep. Oorzaak is dat Carrefour in Frankrijk veel prijzen heeft verlaagd (gemiddeld 3 procent op voedingsproducten, 5,5 procent op andere producten, in totaal 229 miljoen euro in de afgelopen negen maanden), maar dat de omzet daardoor niet navenant gestegen is.

Volgens een studie van marktonderzoeksbureau TNS Sofres heeft Carrefour een slecht prijs-imago. Volgens een in de krant Le Figaro geciteerde analist geloven de consumenten ,,niet van de ene dag op de andere'' in de prijsverlagingen van Carrefour, nadat de groep `jarenlang' nauwelijks iets aan de prijzen heeft gedaan.

Niettemin afficheert Carrefour zich als `prijsleider' en zal topman Bernard doorgaan met prijsverlagingen. Hij zou zelfs bereid zijn daarvoor meer uit te trekken dan de voor dit jaar voorziene 335 miljoen euro.

Bernard weigerde commentaar op berichten in de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal als zou Carrefour zijn acht Japanse vestigingen (met een geschatte waarde van 325 miljoen euro) willen verkopen. Hoewel Carrefour het in de rest van de wereld beter doet dan in Frankrijk, lijdt de groep verlies in Japan.