`Costa in de sneeuw' is nog veel slechter dan `Costa'

Vijftig kubieke meter speciaal uit Oostenrijk geïmporteerde sneeuw is niet zo veel als je het uitgespreid zag liggen voor de Amsterdamse Pathé Arena-bioscoop, waar afgelopen maandag Snowfever, de nieuwste film van commercieel wonderkind Johan Nijenhuis in première ging. Het is zelfs armetierig nietserig, net als de film zelf.

Snowfever werd door producent Johan Nijenhuis omschreven als `Costa in de sneeuw' en dat is het precies. Als Costa niet een mijlpaal in de recente verontrustende vercommercialisering van de Nederlandse publiekfilm was, dan zou je ook kunnen zeggen: `Snowfever is jongen ontmoet meisje in de sneeuw'. En dat is het ook precies. Met dat thema zijn duizenden films gemaakt. En als het niet in de sneeuw was dan was het in een stad of op een boerderij. Maar dat een film is gemaakt volgens de wetten van een romantische komedie is nog geen garantie voor een goede of interessante film.

Goed of interessant is Snowfever geen van beide. En het cynische is dat het zo moeilijk voor te stellen is dat het de bedoeling was dat hij goed of interessant zou worden. Snowfever gaat net als Costa om het overbrengen van een vertrouwd gevoel: een jongen en een meisje ontmoeten elkaar en het loopt goed af.

Sommige filmmakers stellen er eer in om tussen begin en einde iets verrassends te laten gebeuren. Snowfever wil alleen geruststellen: misverstanden zijn er om te worden opgelost en een stapel champagneglazen staat er om om te vallen.

Snowfever is nog slechter dan Costa. Het scenario is slordiger, de stijl ongemotiveerder, het acteren belabberder. Gelukkig had Costa Georgina Verbaan en heeft Snowfever Eva van der Gucht en Egbert Jan Weeber als glorieuze klunzen. Maar die kwaliteiten zullen voor de doelgroep niet de hoofdreden zijn om hem te gaan zien.

Het is dat de Nijenhuis-fabriek ook dingen doet die minder voorspelbaarheid zijn, zoals de productie van Ellis in glamourland onder regie van Pieter Kramer. Daarom moet je hen gemakzucht aanrekenen. Want `Costa in de sneeuw' kan zomaar een kwalitatief hoogstaande, maffe, romantische, herkenbare film voor een groot publiek zijn. Costa had het kunnen zijn.

De film wordt vooraf gegaan door de virtuoze bewegingen in de korte straatvoetbalfilm League of Legends, waarin ook toppers als Edgar Davids en Johnny Heytinga te herkennen zijn.

Snowfever. Regie: Pim van der Hoeve. Met: Daan Schuurmans, Hanna Verboom, Egbert Jan Weeber, Evan van der Gucht. In: 95 bioscopen. Voorafgegaan door: League of Legends. Regie: Jeffrey Elmont. Met: Lenny Neteb, Edward van Gils.