Philips heeft last van felle concurrentie

Elektronicaconcern Philips gaat zijn grootste divisie consumentenelektronica versneld reorganiseren nadat die opnieuw in de verliezen is geraakt. Philips heeft last van felle concurrentie en van druk op de prijzen van bijvoorbeeld dvd-recorders.

Dit heeft Philips vanmorgen bekendgemaakt bij de publicatie van de resultaten in het derde kwartaal. Philips verwacht voor de divisie consumentenelektronica, die al een decennium problemen heeft, volgend jaar een last van 50 tot 80 miljoen euro te moeten nemen voor een extra herstructurering. De huidige reorganisatie, die eind volgend jaar klaar moet zijn en een kostenbesparing van 400 miljoen euro op jaarbasis zal opleveren, moet volgens financieel bestuurder J. Hommen nu ,,wellicht begin volgend jaar'' zijn afgerond.

Philips boekte de afgelopen drie maanden een nettowinst van bijna 1,2 miljard euro, vooral dankzij eenmalige baten afkomstig van de beursgangen van twee dochterbedrijven. De totale eenmalige baten uit deze beursgangen – de bedrijven Navteq en LG Philips LCD – bedroeg 743 miljoen euro. Een jaar eerder lag de nettowinst op 124 miljoen euro.

De omzet kwam het afgelopen kwartaal uit op 7,3 miljard euro, een stijging van 3 procent ten opzichte van een jaar eerder. Vier van de vijf divisies (consumentenelektronica, licht, medische systemen en chips) zagen hun omzet groeien. Huishoudelijke apparatuur bleef stabiel.

Financieel bestuurder Hommen verklaarde vanochtend tevreden te zijn over alle bedrijfsonderdelen, op consumentenelektronica na. Het bedrijfsresultaat van dit onderdeel bedroeg het afgelopen kwartaal 15 miljoen euro negatief nadat deze de vorige drie kwartalen positief was. Hommen verklaarde vanochtend dat het prijsverval van bijvoorbeeld platte televisies en dvd-recorders sneller gaat dan verwacht. Dit soort producten zijn de afgelopen tijd met circa 30 procent in prijs verlaagd. ,,Handelaren in elektronica waren eind vorig jaar en begin dit jaar optimistisch over de verkopen. Wij zijn dat toen ook geworden. Maar de consument is gaan twijfelen door de economische onzekerheid. Nu zijn er te hoge voorraden waardoor prijsdruk is ontstaan'', verklaarde Hommen.

Philips werkt volgens de financieel bestuurder aan een scala van maatregelen om consumentenelektronica weer winstgevend te krijgen. Vorige week is een fabriek in Polen verkocht. Verder denkt het bedrijf aan het verder uitbesteden van administratie en logistiek. Volgens Hommen blijft voor de divisie het doel eind volgend jaar een winstmarge te behalen van 4 tot 4,5 procent.

Hommen verklaarde vanochtend dat dit jaar ,,één van de betere jaren'' van Philips wordt. In de eerste negen maanden kwam de nettowinst uit op 2,3 miljard euro. Daar komen nog de resultaten bij van het traditioneel sterke vierde kwartaal. De omzetgroei zal tussen de 5 en 10 procent liggen. Volgens Hommen is het effect van de nieuwe marketingcampagne `Sense and Simplicity' nog niet zichtbaar in de resultaten.