Met bloemen en strikjes het voorjaar in

Felle kleuren, pofmouwtjes, kraagjes en zwierige rokken bepalen, als het aan de Parijse ontwerpers ligt, het modebeeld van het komend voorjaar.

Wie denkt – of stiekem hoopt – dat de mode voorlopig zo lekker retro en tuttig blijft, komt volgend voorjaar al bedrogen uit. Ontwerpers zijn koortsachtig op zoek naar een moderner vrouwbeeld en vragen zich op weg daar naar toe geregeld af wat nu precies glamourous is of casual, wat wel en niet kan bij verschillende gelegenheden en voor welke leeftijd. Wij vrouwen maken het er niet eenvoudiger op met onze gecompliceerde levens. Wel uitdagender.

Feit is in elk geval dat de ontwerpers in Parijs de afgelopen week minder nadruk probeerden te leggen op de retro-stijlen die de mode vorige seizoenen in hun greep hielden. Er schemeren hier en daar nog wel wat invloeden uit de jaren veertig en vijftig door de collecties – zoals bij Louis Vuitton, Rochas en Chanel – maar het oogt allemaal minder zwaar en truttig. Integendeel, veel collecties hadden iets kinderlijks en naïefs door kleurgebruik (felle kleuren, pastels), dessins (grote bloemen) en meisjesachtige details als pofmouwen, kraagjes, strikken en zwierige rokken. Maar er zat ook iets mediterraans in door de vele kaftans, kruidige en ongebleekte tinten, wijde strokenrokken en Grieks-Romeinse invloeden.

Nu vrouwen deze winter massaal de terugkeer van superelegante en vrouwelijke mode omarmen, zoeken veel ontwerpers naar een vervolg dat net zo'n warm welkom krijgt. Marc Jacobs zocht het voor de collectie van Louis Vuitton in een mix van vintage, jaren veertig-invloeden en oude circusplaatjes. Resultaat is een minder opgeprikt beeld, waarbij kokerrokjes schootjes van tule krijgen, jasjes vrolijke pompons als knopen en rokken felgekleurde glitterstrepen. Veel moeten we niet achter de collectie zoeken, vindt Jacobs. ,,Je moet er vooral plezier mee maken'', was zijn commentaar. Zijn steeds jonger wordende klantenkring – waaronder de bij de show aanwezige actrices Christina Ricci en Maggie Gyllenhaal – zal daar geen moeite mee hebben, al was het maar vanwege de felgekleurde tassen.

Over actrices gesproken. De echte vedette was aanwezig bij Chanel. Karl Lagerfeld had Nicole Kidman zover weten te krijgen zich bij de show te laten zien. Ze moest ook wel, aangezien ze het nieuwe `gezicht' is in de advertentiecampagne van het parfum Chanel No.5 en bovendien paste het perfect bij de plannen van Lagerfeld: een show rondom het thema celebrities & paparazzi. Kidman maakte een entree als een echte filmster compleet met een haag van bodyguards en over elkaar heenrollende fotografen, in haar kielzog volgde regisseur Baz Luhrman (van o.a. Moulin Rouge en de nieuwe commercial van No.5) die het allemaal gelaten aanschouwde. Het decor zag eruit als de entree van een Hollywood-première compleet met rode loper en ingehuurde paparazzi, de muziekmix bestond uit Duran Durans Notorious en Kiss van Prince en de collectie was een mix van filmsterrenjurken, klassieke Chanelpakjes in pastelkleurig tweed en lievige jurkjes met pofmouwtjes.

Hoe lekker niet-pretentieus leek dan de show van de Belg Martin Margiela, want ook hij denkt over elke seconde van de presentatie na, al zie je dat er in eerste instantie niet aan af. Het publiek zat in kleine groepjes bijeen op krukken en flightcases, van elkaar gescheiden door een zwart doek. Onder begeleiding van een assistent in witte jas kwamen de mannequins een voor een in het donker aangelopen en werden enkele seconden in het licht gezet onder luid gebrul van automotoren, startende auto's, het stationair draaien van een motor en het krakende geluid uit een autoradio. Wat vooral op het netvlies bleef na die verblindende spots was het vele glitter, de geborduurde bloemen, de kleuren (van Beatrix-blauw tot warm oranje en felgroen), het sjieke cocktail-karakter van de kleding, het satijn en de blouse gemaakt van zijden panty's. `FINISH' stond er in glitter op het doek dat het laatste model tot slot omhoog hield. Einde. En de start van een hoopvol modeseizoen.