Het beeld

Op zondagavond wordt de televisiekijker verwend. Kosten noch moeite spaarde de filmploeg van zeven man waarmee Michael Palin voor de BBC door de Himalaya trok voor minzame (,,gut, wat een gekke landjes!''), maar altijd onderhoudende coffee table television. Je kunt telkens een deel op Canvas bekijken, en direct daarna het eerstvolgende deel op BBC1.

Ruim was ook het budget van het BBC-wetenschapsprogramma Panorama, dat gisteren in de aflevering The trouble with sugar aantoonde hoe de suikerindustrie wetenschappelijke congressen over de gevaren van suiker via organisaties van de Verenigde Naties (FAO en WHO) tracht te beïnvloeden. Een aanklacht van diabetici wegens doelbewuste misleiding, naar analogie van het proces tegen de tabaksindustrie, lijkt nu denkbaar. De BBC bracht zelf expres een schijnbaar gezond merk aardbeienmousse op de markt, dat voor twintig procent uit pure suiker bestond en voor twee procent uit vruchtenpulp. Dankzij een op kinderen gerichte commercial, werd Fit & Fruity in de supermarkt uit de schappen gerukt door moeders op zoek naar een gezond toetje voor hun dikke kinderen. De wereld wil bedrogen worden.

Ook de VPRO pakt uit op de zondag. Freek de Jonge's theatermarathon (eerder aangeduid als `theaterfeuilleton') De vergrijzing blijft van hoog niveau, en Tegenlicht is nog steeds het enige Nederlandse programma dat lang en diep graaft in het buitenland. Shuchen Tan bewees al eerder haar vermogen inzicht te verschaffen in diplomatieke processen. Dit keer volgde ze Jan Pronk bij zijn VN-rapportageopdracht in de West-Soedanese provincie Darfur, en vooral daarna, in het krachtenspel in New York. Zo weinig inzicht als Tan verschaft in de Afrikaanse heksenketel, zo glashelder worden de frustraties van een machiavellistische idealist tussen de opportunistische machtspolitici.

,,Bij dit soort landen zie je dat ze tegen het einde de concentratie verliezen en door de hoeven zakken'', zei voormalig bondscoach Dick Advocaat in de rust van Macedonië-Nederland. Toen het zaterdag toch gelijkspel bleef, meende Advocaat na afloop dat je tegen dit soort landen nu eenmaal moeilijk kunt winnen. Ook om andere redenen was het een historische wedstrijd, deze eerste uitzending van John de Mols nieuwe televisiezender, in de avonduren van Nickelodeon. 2,6 miljoen kijkers wisten die zender op hun afstandsbediening te vinden, en zagen de eerste drie minuten zonder geluid. Ze zagen Barbara Barend na afloop aanvoerder Edgar Davids op het veld ondervragen, en dat was een vondst. Ze hoorden dat de begeleiding van de volksliederen in het stadion van Skopje een beetje jankte, en zagen een jongen op het veld op z'n knieën zitten voor een cd-spelertje.

Alerte regie, slordige wedstrijdorganisatie. Over een paar jaar moet de zender (`noem het TV Linda', zei Frits Barend) bij de eerste drie horen, vond De Mol vrijdag bij Twee vandaag, of nummer één zijn, zo meende hij later op de avond bij Barend & Van Dorp. Gaat lukken met `dit soort televisie', en dan wordt die eerste uitzending van Oranje uit een collector's item.