Woorden bestaan niet in mijn wereld

Mijn studiekeuze was al drie jaar duidelijk. Ik had alleen twijfels over de haalbaarheid. Na een dag meelopen met een eerstejaars wist ik het zeker: al moest ik er nachten voor doorlezen, ik moest en zou CT (Chemische Technologie) gaan studeren.

Het liefst in combinatie met TN (Technische Natuurkunde). De capaciteiten heb ik ervoor, toch is de kans dat allebei gaat lukken vrij klein. Dat komt omdat ik slecht kan lezen. Ik zie de letters wel op het papier staan, ik kan er alleen geen woorden van maken. Woorden bestaan niet in mijn wereld. Ik zie alleen letters en moet dus over iedere groep letters nadenken hoe ik dat uitspreek en wat het dan betekent. Dit kost zeeën van tijd. Omdat het zo langzaam gaat, haal ik veel dingen door elkaar. Als ik niet met een blaadje onder de regels lees, dan kan ik na twee zinnen het verhaal al niet meer volgen, omdat dan letters en 'woorden' van regel veranderen.

Ook schrijven gaat niet zo goed; omdat ik nooit echt woorden lees, kan ik ze ook moeilijk maken. Ik schrijf alles fonetisch op en dat kunnen anderen dan weer niet lezen. Mijn zinsopbouw is ook slecht. Ik lees alleen maar de grote groepen letters, in korte woordjes staat vaak toch niet zo veel informatie en het kost te veel tijd om die allemaal te vertalen. Dit is een groot probleem op de middelbare school, maar een nog groter probleem als je studeert. Ik moet nu hele lappen tekst lezen, In het Nederlands én in het Engels. Voor het schrijven heb ik inmiddels al wel een oplossing; ik zet woorden rechtstreeks vanuit mijn gedachten op papier. Dit klinkt logisch, maar dat is het voor mij niet. Ik heb inmiddels een hele lijst met woorden die ik als handelingen heb geleerd. Als ik een woord bedenk, dan hoort daar een bepaalde beweging bij. Het is net als leren lopen en fietsen, gewoon bewegingen leren. Mijn zinsconstructies zijn nog steeds erg slecht, maar de afzonderlijke woorden zijn in ieder geval wel leesbaar. Dat betekende voor mij ook dat ik een laptop moest aanschaffen, en dat zijn weer extra kosten. Gelukkig werken ze hier op de UT (Universiteit van Twente) erg mee. Met mijn definitieve inschrijving heb ik een formuliertje ingevuld (dit zat er automatisch bij!) dat ik een leerhandicap heb (dyslexie). Binnenkort heb ik daar een gesprek over. Ik schijn in ieder geval meer tijd te krijgen voor mijn tentamens en mijn tentamens te kunnen spreiden. Misschien krijg ik zelfs wel een deel van het aankoopbedrag van de laptop terug. Ik ben in ieder geval blij dat het hier serieus genomen wordt en dat men er iets mee gaat doen. Misschien dat ik dan toch een dubbele propedeuse kan halen.