Twee banen voor taxi's bij station Rotterdam

De taxistandplaats bij het station Rotterdam Centraal wordt nog dit jaar opgedeeld in een standplaats voor taxi's met kwaliteitskeurmerk en een deel voor taxi's zonder dat keurmerk. Andere standplaatsen in de stad worden mogelijk alleen nog toegankelijk voor taxi's met keurmerk.

Het Rotterdamse college van B en W heeft voor de tweedeling opdracht gegeven. De gescheiden standplaats is volgens een woordvoerder van de Rotterdamse Taxi Centrale (RTC) een proef, die mogelijk navolging krijgt in andere gemeenten.

De taxi's zonder keurmerk komen op de normale standplaats op het station te staan. Op de `taxistandplaats plus' mogen de taxi's met keurmerk staan. De passagier kan zo een taxi naar keuze nemen. In praktijk nemen passagiers nu nog de eerste taxi in de rij, ook al is de standplaats voor het station op wettelijk voorschrift verbreed. In Rotterdam rijden naar schatting 1.200 tot 1.300 taxi's.

Vertegenwoordigers van de taxicentrale praatten gisteren met de gemeente verder over de ontwikkeling van de standplaats, die rond de jaarwisseling moet zijn ingericht. De gemeente heeft als eis gesteld dat minstens vijfenzeventig taxi's moeten voldoen aan het keurmerk. Bij de RTC, waarbij 550 taxichauffeurs zijn aangesloten, rijden nu 36 taxi's met keurmerk. Chauffeurs moeten individueel hun keurmerk halen. Zij kunnen daarbij wel worden geholpen door de centrales, als zij daarbij aangesloten zijn. Een keurmerk wordt door de branche zelf verstrekt en is voor alle nieuwe chauffeurs verkrijgbaar, maar de eisen staan bekend als zwaar. Getoetst worden de stratenkennis, beheersing van de Nederlandse taal en omgangsvormen. De eisen zijn voor veel nieuwe chauffeurs reden om niet aan het examen te beginnen.

De taxichauffeurs met keurmerk zijn vooralsnog niet bang klanten te verliezen, als de chauffeurs zonder keurmerk lagere prijzen gaan hanteren, zegt een woordvoerder van de RTC.

Het besluit van de gemeente valt samen met de reconstructie van het stationsgebied. Het hele gebied moet rond de jaarwisseling leeg zijn gemaakt. De gemeente denkt volgens de taxicentrale ook na over de andere standplaatsen in de stad. Deze zouden gereserveerd moeten worden voor taxi's met keurmerk. Minister Peijs (Verkeer) liet gisteren via een woordvoerder weten het initiatief van de gemeente van harte te ondersteunen. Peijs hoopt dat deze opdeling het keurmerk versterkt. De beslissing om standplaatsen op te delen ligt in handen van de gemeenten.