Ouders zijn de beste raadgevers

Ouders hebben de meeste invloed op de studiekeuze van scholieren. Bij de uiteindelijke keuze voor een opleiding is aansluiting op de interesses voor 70 procent van de scholieren de enige doorslaggevende factor. Wat een studie kost speelt voor scholieren geen rol. En open dagen van de opleidingen blijken hét middel om zich te informeren.

Dit zijn de belangrijkste uitkomsten van een onderzoek naar de manier waarop scholieren hun vervolgopleiding kiezen. Het onderzoek is uitgevoerd door TNS NIPO, in opdracht van Schoevers Opleidingen, dat zelf opleidingen aanbiedt op het gebied van communicatie, commercie en administratie. TNS NIPO ondervroeg 300 scholieren van vwo, havo en vmbo.

Uit het onderzoek blijkt dat scholieren op een laat moment hun definitieve keuze maken: in de tweede helft van het eindexamenjaar. Ze beginnen zich wel vroeg te oriënteren, meestal al een jaar eerder. Blijkbaar kost het tijd. Misschien dat dit samenhangt met de grote hoeveelheid, vaak nieuwe opleidingen met niet altijd doorzichtige namen. Biologie, economie of informatica is wel duidelijk. Maar wat heb je te verwachten als je kiest voor optometrie, financial services management of netwerk infrastructuur design? 59 procent noemt de ouders als belangrijkste raadgevers. Alleen vwo-leerlingen (42 procent) laten zich ook sterk beïnvloeden door wat hun vrienden kiezen.

Scholieren kiezen in de eerste plaats voor een 'leuke' studie: voor 70 procent is aansluiting op de eigen interesses zelfs de enige factor die telt. Op de tweede plaats met 47 procent staat de zekerheid die een bepaalde opleiding geeft op het vinden van een baan. Hoeveel de studie kost kan de scholieren niet schelen. 82 procent geeft aan dat dit voor hen geen rol speelt. TNS NIPO heeft de vragenlijst niet aan ouders voorgelegd. Niet oninteressant om te weten hoe die op dit onderdeel zouden scoren als je bedenkt dat ouders blijkbaar grote invloed hebben op de studiekeuze.

Opleidingen doen er goed aan hun open dagen flink te promoten. 63 procent van de scholieren noemt de open dag als de bron waar ze het meest aan hadden. Daarna komt er een hele tijd niets. Slechts 8 procent haalt geschikte informatie uit brochures en 6 procent had iets aan de websites van de opleidingen. Een opvallend lage score onder een doelgroep die toch zeer bedreven is op internet. Schoevers laat weten dat het onderzoek jaarlijks herhaald zal worden.