Liever een tuitje

Reeds de oude Grieken vonden mannen-besnijdenis iets uit een achterlijke cultuur.

Paul Steenhuis over een zaak van gewicht.

Behalve een zaak van mensenrechten, is besnijdenis, zeker die van de man, ook een zaak van mode. Van esthetische opvattingen over de genitaliën. Voor de oude Grieken bijvoorbeeld was de enige echte, goede penis, een penis met een lange voorhuid. Met een tuitje.

Over die klassieke liefde voor de voorhuid schreef dr. Frederick M. Hodges, Amerikaans filosoof, een uitgebreid essay, `The Ideal Precupe in Ancient Greece and Rome' (De ideale voorhuid in het oude Griekenland en Rome, te vinden op www.cirp.org).

De oude Grieken vonden besnijdenis achterlijk, en zij en de Romeinen stelden het strafbaar, aldus Hodges. Voor de Grieken was een lange, beschermende voorhuid een teken van beschaving: een teken van waardigheid, schoonheid en gezondheid. De eikel tonen werd als iets onwaardigs, barbaars gezien.

Vandaar dat in de Griekse kunst, op vazen, en beelden, tuitvormige voorhuiden ruim voorhanden zijn: zelfs als de penis in erectie werd uitgebeeld, stak er nog een parmantig voorhuidtuitje bovenuit. Ook in de klassieke letteren figureert de voorhuid. Zo schreef Aristophanes in De vrede ondermeer `Zeg me, O jij met je grote voorhuid, zing je over je vader?'

Een grote voorhuid, daar ging het om, in Griekenland. Vandaar dat volgens Hodges in Griekenland ook al aan voorhuidverlenging of voorhuidherstel (foreskin restoration) werd gedaan. En dan niet alleen door de huid met honing in te smeren om de boel soepel te maken. Er werden speciale leren bandjes over de voorhuid gebonden, om de boel bijelkaar te houden en ook om de boel op te rekken, aldus Hodges. Hondenriempjes, kynodesme, werden die genoemd. Ook die zijn veelvuldig op vazen en beelden te zien.

Die hang naar een langere voorhuid is ook nu weer in de mode, vooral in Groot-Brittannië en Amerika, waar veel mannen als jongen – ook om niet-religieuze redenen – besneden werden. Het verzet tegen jongensbesnijdenis groeit – het wemelt van de organisaties, zoals de National Organisation for the Restoration of Men (www.norm.org), die besnijdenis bestrijden en besneden mannen helpen hun voorhuid terug te krijgen. Door oprekking van de huid, met behulp van gewichtjes, vacuümpompen of ringen, à la de oude Griekse kynodesme.

Met de vraag `welk is de nuttigheid der besnijdenis?' – om het bijbels te zeggen, Romeinen 3:1 – die VVD-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali afgelopen week opwierp in het tv-programma `Mamma, waarom ben ik besneden?', wakkert ze in Nederland een discussie aan die in de VS al jaren in volle hevigheid woedt. Hirsi Ali pleit voor strafbaarstelling van besnijdenis (m/v). In het debat over dit onderwerp, deze zomer in het `Journal of Medical Ethics' werd daar ook voor gepleit door sommige deelnemers: zowel MGM als FGM (male genital mutilation en female genital mutilation, mannelijke en vrouwelijke besnijdenis) werden om medische redenen als onzinnig, en om redenen van mensenrechten als onacceptabel beschouwd.

Zoals de voorkeur voor de lange voorhuid bij mannen lijkt toe te nemen, zo is er in Amerika en in West-Europa een trend bij vrouwen om hun vagina door de cosmetisch chirurg te laten verfraaien, aldus de krant The Observer vorig jaar. Door de vagina nauwer en de schaamlippen kleiner te maken, kan de vrouw haar eigen `designer vagina' ontwerpen.