Kabel creatief met Oranje

Een paar honderd telefoontjes over de kinderzender Nickelodeon. Die kreeg kabelbedrijf Casema de afgelopen tijd te verwerken vanuit regio's die de kinderzender niet in het programma-aanbod hebben zitten. ,,Normaal belt niemand over Nickelodeon. Maar nu wel'', zegt een woordvoerder.

De aanleiding ligt voor de hand. Vanavond wordt op initiatief van John de Mol Macedonië tegen Nederland uitgezonden. ,,Voor mannen is voetbal zeer belangrijk en dus geven zij ineens hoge prioriteit aan de doorgifte van een kinderzender'', aldus de zegsman van Casema.

De kijkers hoeven zich geen zorgen te maken, want Casema verruilt, net als UPC en Essent, het informatiekanaal vanavond tijdelijk voor Nickelodeon. Bij de andere uitwedstrijden van Oranje ook gekocht door De Mol zal hetzelfde gebeuren. In sommige plaatsen in Noord-Brabant, Limburg en de Betuwe zijn enkele tienduizenden huishoudens die anders het voetbal zouden moeten missen. Deze actie kost de kabelaars niet meer dan een paar honderd euro. ,,Het informatiekanaal staat al open. We hoeven alleen een monteur te laten aanrijden om de zenders om te zetten'', verklaart een woordvoerder van Essent.