Een ritje door de Haagse tramtunnel

Volgende week zaterdag wordt de nieuwe tramtunnel in Den Haag feestelijk geopend. 's Ochtends is de officiële opening voor genodigden, 's middags vanaf één uur is de tunnel open voor het publiek en zijn er onder- en bovengronds tal van festiviteiten. De Haagse binnenstad wordt voor een deel voor verkeer afgesloten. Het Souterrain, zoals de ondergrondse doorgang tussen het Centraal Station en de Brouwersgracht officieel heet, wordt enkele dagen later in gebruik genomen.

Op de website www.souterrain.nl geeft de gemeente Den Haag informatie over de tramtunnel, die is ontworpen door de architecten Rem Koolhaas en Rob Hilz. De site biedt veel gegevens over en beelden van de bouw, maar is minder scheutig met informatie over de tegenslagen die het project gekend heeft. Toen in 1996 met de bouw werd begonnen, rekende men er op dat die in 1999 afgerond zou zijn. Maar er deden zich diverse keren problemen voor met grote lekkages, die het Souterrain plaatselijk de bijnaam `zwemtunnel' opleverden. Behalve een vertraging van vijf jaar liepen ook de kosten behoorlijk uit. In plaats van de begrote 140 miljoen euro heeft het project 235 miljoen gekost.

Over de kosten staat niets op de site, de grootste lekkage in 1998 wordt wel toegelicht: de oorzaak was een `waterremmende groutboog' die het begaf, waardoor ruim 140.000 liter grondwater per uur de tunnel in stroomde. Daardoor verzakte het wegdek van de Kalvermarkt.

De website bevat vooral veel beelden van de bijzondere architectuur van het Souterrain, die uit vier onderdelen bestaat: de tunnel zelf, een parkeergarage op het dak daarvan en twee stations, Grote Marktstraat en Spui. De tunnel, die grote verkeersknelpunten in de Haagse binnenstad moet ontlasten, is 1.250 meter lang en ligt op het diepste punt 13,5 meter onder NAP. In de tunnel zijn verschillende materialen gebruikt, zoals Belgisch hardsteen voor vloeren en trappen en hardhout voor de vloeren van de perrons. De twee stations en de parkeergarage hebben gemeenschappelijke ingangen en worden van elkaar gescheiden door glazen wanden, die een ruimtelijke indruk moeten scheppen en het veiligheidsgevoel vergroten.

Op de site is ook een promotievideo te zien, waarin vooral veel vreemdsoortige en kleurrijke elementen heftig bewegen. Aardiger is de virtuele rit die de bezoeker met de tram kan maken door de net opgeleverde en nog geheel verlaten tunnel. Het ritje duurt ruim twee minuten en kan van de Grote Marktstraat naar het Spui én andersom gemaakt worden.

Meer informatie over het Souterrain en alle problemen bij de bouw is te vinden op de website www.tramtunnel.nl van de Digitale Hofstad.

www.souterrain.nl, www.tramtunnel.nl