Automaker GM schrapt 10.000 banen

De Amerikaanse autofabrikant General Motors (GM) bereidt een ingrijpende sanering voor van de Europese dochterconcerns Saab, Opel en Vauxhall. Er zouden meer dan 10.000 arbeidsplaatsen op het spel staan.

Ook zou het voortbestaan van de fabrieken in Rüsselsheim (Opel) en Trollhättan (Saab) in gevaar zijn. Dat meldt de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung vanochtend op basis van niet met naam genoemde bronnen binnen het concern. Fritz Henderson, bestuursvoorzitter van GM Europe, zou eind deze maand de plannen willen presenteren, een maand eerder dan verwacht.

GM probeert al twee jaar de prestaties van de Europese dochters te verbeteren. In 2002 werd saneringsprogramma Olympia aangekondigd. Het doel was toen om de kosten met 1 miljard euro te verlagen en de omzet met 1 miljard te verhogen. De kosten gingen weliswaar omlaag, maar de omzetdoelstelling bleef buiten bereik. Het aantal arbeidsplaatsen in Europa zou van 70.000 tot 53.000 worden verminderd. Op dit moment heeft GM in Europa nog 62.000 mensen in dienst.

De Europese fabrieken zouden weliswaar niet in een handomdraai gesloten kunnen worden, maar de concentratie van de productie in Rüsselsheim of het Zweedse Trollhättan zou op den duur onvermijdelijk zijn. Achter de schermen zouden Zweedse en Duitse politici zich inmiddels sterk maken voor het behoud van de fabricage in hun regio. In Rüsselsheim worden niet alleen auto's gebouwd, maar er bevinden zich ook grote afdelingen voor onderzoek en ontwikkeling en administratie. In Trollhättan bevinden zich alleen fabricageafdelingen.

GM is niet de enige autofabrikant in Europa die het moeilijk heeft. Volkswagen maakte gisteren bekend dat Wolfgang Bernhard zal overstappen van DaimlerChrysler en de leiding krijgt over de Volkswagen-divisie. Bernhard staat bekend als een keiharde saneerder, die met succes de kosten bij Chrysler verlaagde, maar het personeel tegen zich in het harnas jaagde.