John de Mol `doet' uitduel Oranje zelf

Vijf grote vrachtwagens met uitzendapparatuur zijn momenteel onderweg naar Macedonië waar het Nederlands voetbalelftal zaterdag een WK-kwalificatieduel afwerkt. John de Mol, die de rechten op de uitwedstrijden van Oranje heeft verworven, eiste een beeldkwaliteit die de lokale televisie in het voormalige Joegoslavië niet kon leveren. ,,Dus toen heeft De Mol aangeboden om de uitzendingen zelf te regelen. Die kosten worden in mindering gebracht op de uitzendrechten'', zegt woordvoerder Thomas Notermans van De Mol.

,,Die mensen zijn van verschrikkelijk goede wil, maar ze werken met televisieapparatuur uit de jaren zeventig. Eerlijk gezegd vertrouwde De Mol het niet. Daarom staan er nu drie trailers en twee satellietwagens op de veerboot van Ancona naar Thessaliniki. Vandaar moeten ze over de weg naar Skopje. En vrijdag stappen 45 man het vliegtuig in om de uitzending te realiseren'', aldus Notermans. De operatie wordt uitgevoerd door Endemol, waarvan John de Mol tot 2000 grootaandeelhouder was.

Over de kosten van de operatie laat hij zich niet uit. De Mol heeft naar verluidt tegen de 900.000 euro per kwalificatiewedstrijd betaald en Oranje moet er de komende dertien maanden in totaal zes spelen. ,,Je spreekt van flinke kosten en wij hebben van Sportfive geëist dat dit in mindering wordt gebracht van de rechten. Of het dan om een halvering gaat, kan ik niet zeggen. Dat weet ik niet''.

Sportfive is het bureau dat namens de wereldvoetbalbond FIFA de uitzendrechten voor de kwalificatiewedstrijden aan De Mol heeft verkocht. Lange tijd leek het erop dat de uitwedstrijden van het Nederlands elftal niet zouden worden uitgezonden omdat Sportfive 1,3 miljoen euro per wedstrijd vroeg. Pas in latere fase daalde de prijs, maar traditionele aanbieders als NOS, SBS en RTL bleven het te duur vinden. ,,Straalbezopen'', verklaarde Fons van Westerloo van RTL Nederland vorige maand over de prijs die Talpa, het bedrijf van De Mol, betaalt. ,,Ik zie dit als een stunt''.

De wedstrijd wordt uitgezonden via de kinderzender Nickelodeon: via dit net wil De Mol vanaf augustus volgend jaar televisieprogramma's in de avonduren aanbieden.