Haven Kortgene verkocht, woonboot naar de sloop

Voor recreatieboten is weinig wettelijk geregeld. De gemeente Kortgene verkocht een haven waarin woonboten liggen aan een projectontwikkelaar. Sindsdien is het vechten tegen de bierkaai.

In de haven van Kortgene aan het Veerse Meer ligt de Jacob Maartje, sinds 1972 in het bezit van de familie Jorissen uit Breda. Elk weekend en iedere vakantie gaan ze er naar toe. ,,Schilderen, timmeren, poetsen'', zegt Mieke Jorissen (40), ,,en verder zijn we op het water te vinden. Ik heb meer met onze boot dan met ons huis in Breda.''

Al meer dan veertig jaar liggen er woonboten in de oude landbouwhaven van Kortgene, vanwaar de aardappels van Noord-Beveland naar het vasteland werden gebracht. Er liggen nu nog ongeveer vijftien woonboten.

Jorissen betaalde de gemeente ongeveer 800 euro per jaar voor de ligplaats. Maar in 2000 verkocht de gemeente het openbare water aan een projectontwikkelaar. ,,En wij waren de inboedel'', zegt Mieke Jorissen, ,,zonder dat we het wisten''. De nieuwe eigenaar rekent 38,50 euro per vierkante meter. Voor de Jacob Maartje moest opeens 3.157,03 euro worden betaald.

Het eerste teken dat er iets ging veranderen kwam in 1994. De gemeente deelde de booteigenaren terloops mee dat zij voor de haven een `uitsterfbeleid' had ingezet. Er mochten geen nieuwe boten meer bij komen. ,,Dat baarde ons geen zorgen'', zegt Jorissen. ,,We liggen daar al dertig jaar en kunnen dus blijven totdat we erbij neervallen.'' Er volgden brieven met schetsen van plannen die de gemeente voor de haven had. ,,Maar nooit iets concreets. En als het al concreet zou worden dan zouden er informatiebijeenkomsten belegd worden. Daarbij beloofde de gemeente naar alternatieve ligplaatsen te zoeken of een reële vergoeding te regelen. Niets van dat alles is gebeurd. We werden voor een voldongen feit geplaatst en voor het indienen van een bezwaar was het natuurlijk te laat.''

De gemeente heeft de haven eerst voor 71.276 gulden aan een projectontwikkelaar verkocht. ,,Iets meer dan zeventigduizend gulden!'', zegt Jorissen. ,,Voor een behoorlijke haven aan het Veerse Meer, met schoon water en met vijftien zeer gewilde ligplaatsen en vijftien woonboten. Voor dat bedrag hadden wij het ook wel willen kopen. We hebben nu al meer uitgegeven aan proceskosten!''

De projectontwikkelaar verkocht de haven door aan Delta Marina voor 556.000 gulden. Delta Marina wil er een jachthaven van maken, met 140 boxen voor luxejachten.

Wat konden de booteigenaren doen? Een advocaat adviseerde de booteigenaren alleen het bedrag te betalen dat ze met de gemeente overeengekomen waren. Met Delta Marina hadden ze immers nooit een overeenkomst getekend. Jorissen stapte naar de dorpsraad, de gemeente, de rechter. ,,Iedereen zegt dat dit niet kan, maar niemand kan wat doen. Wij hebben tegen de gemeente geprocedeerd over het water, over hun beloftes, over hun contracten en ga maar door. Eén keer, in 2001, hebben we gelijk gekregen van de Raad van State: het gemeentebestuur moest de klacht van ons behandelen. Maar er gebeurde niets. Hoogstens werd het `uitsterfbeleid' omgezet in een wij-trekken-onze-handen-ervan-af-beleid.''

Begin deze maand kwam directeur Luc Overtoom van Delta Marina op de Jacob Maartje praten over mogelijke oplossingen. ,,Wat een opluchting, eindelijk begrip voor ons standpunt'', zegt Jorissen. ,,Hij kwam met oplossingen als zouden we misschien ergens achteraf aan een steiger in het water verplaatst kunnen worden. Helaas niet meer aan het vasteland, want daar kwamen toch de boxen voor de jachtschepen. Best, goed, ja, natuurlijk – we hebben er alles voor over om in Kortgene te kunnen blijven.''

Maar nog geen twee weken later kwam er een brief van dezelfde directeur. ,,Hij had berekend dat we hem met terugwerkende kracht 7.418,32 euro moeten betalen. Maar beter lijkt het hem dat we uiterlijk per 15 november 2005 afstand doen van onze boot. Hij zal ons dan 7.600 euro betalen – voor de boot die we `leeg' moeten opleveren. En o ja, de huur over 2005 zal hij ons dan niet in rekening brengen. Is dit de genadeklap?''

Overtoom laat in een reactie weten dat hij begrijpt dat het voor de woonbooteigenaren dramatisch is Kortgene te moeten verlaten. ,,Het is waar dat de gemeente hier heel slordig mee is omgegaan. Ze hebben het dossier gedumpt bij Delta Marina en wij hebben het te lang laten liggen. Maar als je alleen over emoties blijft praten, komen we er niet uit. Iedereen weet dat het een aflopende zaak is. Ik probeer me in te leven, maar we zijn ook een commercieel bedrijf.''

De gemeente Noord-Beveland, waaronder Kortgene valt, zegt alle procedures conform de wet te hebben afgehandeld. Volgens woordvoerder Bas Melis is er nu een oplossing met Delta Marina binnen handbereik. ,,Wij hebben er in feite niets meer mee te doen. We hebben een alternatief geboden maar dat werd door de bewoners van tafel geveegd. Ik kan me de teleurstelling van sommige eigenaren voorstellen, maar van andere niet – die huilen krokodillentranen.''

,,Delta Marina veegt ons van tafel, als een stelletje winstdervende recreanten'', zegt Jorissen. ,,In Midden-Nederland zijn woonbooteigenaren in opstand gekomen tegen een verhoging van 3,45 euro naar 17 euro per vierkante meter per jaar. Wij vochten tegen een vierkantemeterprijs van 38,50 euro! Uiteindelijk is die gezakt tot 22 euro, maar wel met terugwerkende kracht.''

De woonbooteigenaars zouden wel weg willen, maar in heel Zeeland is geen ligplaats te vinden, van alle havens worden jachthavens gemaakt. Het ziet er naar uit dat de woonboot gesloopt moet worden – de sloopkosten komen voor rekening van de eigenaar.