KPN opent de aanval op kabeluitbaters

KPN brengt vanaf half oktober digitale televisie. Het telecombedrijf zal via de ether 25 televisiezenders en 17 radiozenders door gaan geven. KPN wl kabeluitbaters als Casema en UPC gaan beconcurrereren door onder hun prijs te gaan zitten.

Om de digitale televisie te kunnen ontvangen, moet de consument een abonnement en een `decoder' bij KPN kopen. Via de ether zendt KPN de digitale kanalen uit. De huisantenne vangt de signalen op en geeft ze door aan de decoder die is aangesloten op het televisietoestel. Om de zenders op meerdere toestellen te ontvangen, zijn verschillende decoders nodig.

KPN biedt het aanbod van Digitenne, waarin zij voor 30 procent aandeelhouder is, tegen een lagere prijs. Daarnaast geeft zij korting aan vaste klanten. Mensen die bij KPN een ADSL-verbinding en een telefoonaansluiting hebben, kunnen voor bijna acht euro per maand televisie en radio ontvangen. Zonder abonnement bij KPN betaalt de consument veertien euro, dat is net onder de prijs van UPC en Casema.

KPN concurreert ook op het leveren van decoders. Casema schatte vorige week bij de introductie van haar digitale televisie de prijs van een decoder op honderd tot tweehonderd euro. KPN gaat ze voor maximaal zeventig euro aanbieden. Hiervoor heeft KPN een overeenkomst gesloten met Samsung.

In het zenderpakket van KPN ontbreken, net als bij Digitenne, de Duitse televisiezenders en de BBC. Ook het ontvangstgebied is beperkt. De zenders zijn alleen te ontvangen in de Randstad. KPN hoopt eind 2006 heel Nederland te kunnen bereiken.

KPN denkt aan de digitale televisie te verdienen door winst op de verkoop van de decoders en de abonnementen. KPN heeft `enkele tienduizenden' decoders besteld en wil die binnen drie tot acht maanden verkopen. Bovendien is het digitale televisieaanbod voor KPN een middel om klanten te binden. Nu steeds minder mensen een vast telefoontoestel hebben en mobiele bellers makkelijk van netwerk wisselen, heeft KPN moeite zijn klanten vast te houden.

KPN zet met deze plannen een strategische stap in het verspreiden van digitale televisie. Een paar maanden geleden vroeg het telecombedrijf de kabelaars om toegang tot hun netwerken. Ook op die manier wil KPN radio en televisie aanbieden. KPN vertrouwt erop dat als zij met de kabelaars niet uitkomen, de Opta uitkomst zal bieden.

De derde weg die KPN voor digitale televisie kiest, is ADSL. Volgens insiders wordt dit medium belangrijker dat Digitenne. Het KPN netwerk is niet goed genoeg om bewegende beelden uit te zenden. Als KPN toegang krijgt tot de netwerken van andere kabelaars, kunnen zij ook via ADSL uitzenden. KPN onderhandelt nu al met verschillende partijen over het verspreiden van televisieprogramma`s. Met het totaalaanbod van telefoon, televisie en internet gaat KPN concurrenten als UPC en Casema achterna. Ook zij verkopen meerdere diensten, waaronder digitale televisie, maar bieden een groter zenderpakket dan KPN.