De koffer rijdt en is modieus gekleed

Het is bijna afgelopen met de traditionele koffer, die aan het handvat moest worden opgetild om hem te verplaatsen. De koffer rijdt en is steeds beter gekleed.

Rome, afgelopen zomer. Jonge, werkende Italianen haasten zich in de richting van het centraal station. De mannen dragen verzorgde pakken, de vrouwen zien er al even stijlvol uit. De meesten hebben een koffer op wieltjes bij zich die ze voorttrekken door middel van een hendel. Ze doen denken aan de ouderwetse boodschappenkarren van oma. Maar werden die vaak gemaakt van geruite stof en hadden ze grote, lompe wielen, in Rome zien we koffers die bij de mooie kleren van de Italianen passen. Ze zijn compact, strak en uitgevoerd in metaal, spacy plastic en lichte kleuren. Ze rijden op kleine, soepele wielen.

Bij het centraal station in Amsterdam is het beeld niet heel anders. Tussen wat rugzakken en weekendtassen signaleren we ook hier veel hedendaagse boodschappenkarren, ofwel trolleys of in vaktaal upriders. En ook in Amsterdam loopt jong en mooi ermee rond.

De trolley heeft de `ouderwetse' koffer dan ook vervangen. In de winkels zijn vooral nog koffers te vinden die je kunt voortslepen. Neem de kofferafdeling van de Bijenkorf. Daar vind je enorme `upriders' in flessengroen skai, maar ook kleine waar niet meer inpast dan een laptop. Bij allemaal is, in tegenstelling tot oma's kar, het hendelsysteem te verbergen in de koffer. Dat moet wel, het kan afbreken tijdens het reizen.

Bij de Amsterdamse kofferspeciaalzaak Bagage (voorheen Jansen) blijkt dat ze bovendien steeds geavanceerder worden. Hier zijn trolleys te krijgen waarbij de wieltjes automatisch inklappen wanneer de hendel naar beneden wordt gedrukt. Zo blijft het versgestoomde pak schoon. Ze verkopen er extreem lichte van aluminium en trolleys met gebogen stang waardoor je er minder makkelijk tegenaan loopt. Ook hebben ze er koffers met wielen van zachter materiaal die minder herrie maken in steden met kinderhoofdjes op de straten. Bij Bagage gaan de prijzen vanaf 100 euro tot 600 euro. De merken: de betere, zoals Victorinox en Samsonite. Een trend zou een trend niet zijn als er geen kopieën zouden bestaan. Die kom je inmiddels tegen op markten en in Turkse cadeauwinkels.

Mariëlle van Tilborg is eigenaar van Bagage. Ze nam de winkel vier jaar geleden over. Ze herinnert zich: ,,Toen was de gewone koffer nog populair. We hadden er enkele met upridesysteem, maar dat waren eigenlijk omgebouwde koffers met de hendel en de wielen eraan gemonteerd. Hierdoor verloor je ruimte en waren ze kwetsbaar. De upriders die hier sinds twee jaar staan zijn echt als zodanig ontwikkeld. Ze zijn veel gestroomlijnder.'' Ze schat dat slechts een paar procent van de klanten nog naar Bagage komt voor een `echte' koffer. Ze zegt: ,,Die worden gekocht door stijlvolle heren in pakken die zich met een taxi naar het hotel laten vervoeren waar de bagage naar de kamer wordt gebracht.''

Gemak verklaart volgens Van Tilborg dan ook de populariteit van de trolley: ,,Met deze koffers heb je geen last van zware bagage en je hoeft er niet voor te bukken.'' Ze passen volgens haar ,,binnen de rsi-trend waarbij het lichaam belangrijker is.''

De laatste ontwikkeling op trolleygebied is de hippe vormgeving met water- of vuurprint of seventiesdesign. Tot het Centraal Station in Amsterdam is deze nog niet doorgedrongen. Anders dan in Italië is de vormgeving er maar zelden verrassend. Een jonge jongen met gele gympen en een Buddy Holly-bril valt op met een zilverkleurig metalen exemplaar, een meisje met een truckerszonnebril en een grote bos krullen met een rode van plastic die zo groot is dat ze er zelf in zou passen. Vooral zien we zwart en donkerblauw.

Van Tilborg denkt dat het nog wel even duurt voordat we de Romeinse trend van de flitsende trolley gaan volgen: ,,In Italië loopt iedereen in Versace en hebben ze meerdere tassen. In Nederland zijn we toch veel praktischer. We kiezen vooral voor donker, want dat past overal bij. En donkere koffers worden minder snel vies.''